طراحی ویترین مغازه برای جذب مشتری بیشتر
شاید در قدیم ویترینها کاربرد معرفی اجناس و نوع کاربری مغازه یا فروشگاه را داشتند اما امروزه علاوه بر این نقش، سهم عمدهای در جلب و جذب مشتری دارند. فروشگاههای بزرگ برای داشتن ویترین جذابتر با هم به رقابت میپردازند. در دنیای امروز صرف هزینه بدون برگشت سود،کار معقول و پسندیدهای نیست و صاحبان مشاغل خوب میدانند که داشتن ویترین جذابتر و منحصربهفردتر یعنی جلب و جذب مشتری بیشتر.هیچ چیز برای مشتریان آزاردهندهتر از ظاهر یکسان و یکنواخت مغازهها نیست فقط کافی است کمی خلاقیت و ابتکار نشان داد و از تغییر و تحول نترسید. یادتان باشد که ویترین مغازه شما اولین عنصر تبلیغاتی است که در معرض دید همگان است.
برای طراحی ویترین پایبند مد و استایل همگانی نباشید، سعی کنید بین مغازههای اطراف دیده شوید. گاهی یک رویه و سبک خاص برای طراحی ویترین بین مغازهداران مد میشود و باعث میشود تقریبا تمامی مغازههای یک راسته از خیابان دکور و ویترینی مشابه داشته باشند و این اصلا خوب نیست علیالخصوص اگر شما دارای یک مغازه کوچک هستید و مطمئن باشید مغازه شما بین سایرن گم و حل میشود، پس منحصر به فرد باشید و توجهها را به خود جلب کنید. اگر همه در طراحی ویترینشان از روبان استفاده میکنند شما از بادکنک استفاده کنید یا هر چیز متفاوت دیگری. این مسئله به ویژه در بین همصنفانی که در یک محدوده فعالیت میکنند بسیار حائز اهمیت است.
عدم استفاده از تمامی فضای ویترین برای تبلیغات
حتما ویترینهایی را دیدهاید که به قدری شلوغ و پر از برچسب هستند که شما را سردرگم و کلافه میکنند. یکی از اشتباهات رایج در طراحی ویترین این است که مسوولان فروش فکر میکنند که چون ویترین مغازه جنبه تبلیغاتی دارند و به نوعی یک تبلیغ رایگان و آسان است پس باید از تمامی اجناس موجود در فروشگاه حداقل یکی پشت ویترین قرار گیرد و یا سرتاسر شیشه مغازه باید به معرفی اجناس یا میزان تخفیفهای کالاها اختصاص یابد. این شلوغی و پر بودن لوازم دکوری و ویترین باعث میشود مشتری و بازدیدکننده بسیاری از کالاها را نادیده بگیرد در عوض گذاشتن چند نمونه لوکس و عالی از محصولات فروشگاه به مشتری امکان ارزیابی دقیق و دید سه بعدی کالا را میدهد و مطمئنا تاثیر بیشتری بر مشتریان خواهد داشت.
از طراحان برای طراحی ویترین هایتان کمک بگیرید
متاسفانه اکثر مردم گمان میکنند که طراحی دکوراسیون داخلی یک امر ساده و پیش پا افتاده است و هر کسی از عده آن برمیآید اما ویترین زدن و طراحی دکور برای فروشگاه و مغازه یک کار تخصصی و فنی است و اگر به دست صاحب فن سپرده شود مطمئنا نتیجه قابل قبولی خواهد داشت.
برای طراحی دکوراسیون ویترین هایتان هزینه کنید.
برای طراحی ویترین مغازهتان باید هزینه کنید. زمان مناسب برای تغییر دکور و بازسازی ویترین مغازه هر ۲ ماه یکبار است و تقریبا برای یک مغازه با ۳ ویترین، ۹ متری، ۲ روز کار لازم است که هزینه آن از در حدود یک تا دو میلیون متفاوت است. شاید این هزینه کمی گران به نظر برسد اما فراموش نکنید که شما با پرداخت این هزینه مقداری از هزینهها تبلیغات را نیز پرداخت کردهاید.
نورپردازی مناسب برای ویترین هایی جذاب
نورپردازی ویترین یکی از شیوههای طراحی دکور و ویترین مغازهها است. اما در نورپردازی گاهی افراط میشود و نور به جای این که جاذبه ایجاد کند دافعه ایجاد میکند. نکته دیگر در استفاده از نور و لامپهای رنگی است که تناسب آن با پسزمینه و سایر عناصر موجود در کور بسیار اهمیت دارد. اینها همگی اشتباهات رایج در طراحی دکور و ویترین مغازهها هستند. اما توجه به رنگ و بافت ویترین شاید نکته اساسی و اصلی در طراحی دکور ویترین باشد. رنگها بیش از هر چیزی در جذب یا دفع بازدیدکننده موثر هستند. به طور کلی در به کارگیری رنگ و بافت در طراحی ویترین باید به چند نکته اساسی دقت کرد: توازن و تعادل، تاکید، نسبت و سهم، ریتم و هارمونی.
استفاده از رنگ و بافت در طراحی دکوراسیون ویترین ها
رنگ باعث میشود عابر و رهگذری که از مقابل مغازه یا فروشگاه میگذرد اندکی توقف کند و به تماشای ویترین بپردازد. رنگها فقط منحصر به کالاهای داخل ویترین نمیشوند بلکه رنگ سقف، دیوارها و کفپوش ویترین همگی طیف رنگی را میسازند که اگر درست و متعادل انتخاب شوند و ریتم و هارمونی مناسب را به بیننده القا کنند مطمئنا تاثیر مثبتی خواهند داشت. رنگها هر کدام میتوانند به فضا روح و احساس ویژهای ببخشند و این بستگی به هدف ما از طراحی دکور، ویترین و نوع کالای مورد عرضه دارد. همانطور که همگان واقفند رنگهای گرم (قرمز، زرد، نارنجی و ترکیبی از رنگ قرمز و زرد مانند سبز – زرد، بژ، هلویی، قهوهای و نارنجی – قرمز) تحریک کننده و شاد هستند. این رنگها باعث میشوند فضا گرم و صمیمی به نظر برسد. رنگهای گرم باعث میشوند فضا کوچکتر و اشیا داخل آن بزرگتر به نظر برسند بنابراین برای تاکید و تمرکز بر یک کالای خاص مفید هستند. در حالی که رنگهای سرد (آبی، بنفش، سبز و ترکیب رنگهای آبی مانند سبز- آبی، بنفش – آبی) احساس آرامش را در فرد ببیننده ایجاد میکنند.
اگر دکور و ویترین کوچکی دارید استفاده از رنگهای سرد برای بزرگ دیدن فضا میتواند موثر باشد. به طور کلی از نظر کارشناسان در طیف رنگ ۱۲ نوع رنگ متفاوت وجود دارد که هر کدام یک احساس ویژه را منتقل میکنند. آنچه متخصصان و کارشناسان طراحی دکوراسیون و ویترین توصیه میکنند استفاده از رنگها متنوع در بازه زمانی مشخص است که مانند ترکیب رنگ های رنگین کمان در دکوراسیون داخلی یک به یک رخ مینمایند. فراموش نکنید که استفاده از رنگها به تنهایی تاثیر عمیقی بر بازدیدکننده نخواهند داشت و بافت و الگوی به کار رفته در طراحی نیز به اندازه رنگ موثر است. از انواع بافت و تکسچر میتوان برای ایجاد کنتراست و تمایز استفاده کرد. همانطور که قبلا نیز اشاره شد در به کارگیری طرح، بافت و رنگ، تناسب و میزان بهرهگیری در ایجاد هارمونی و توازن صحنه ویترین و انتقال ریتم موجود در فضا بسیار مهم است.