مدال طلای UIA  

International Union of Architects

اتحادیه بین المللی معماران ، سازمانی است غیر دولتی که در در 28 ژوئن 1948 میلادی در شهر لوزان کشور سوئیس با هدف گردآوری معماران تمام کشورهای جهان بدون درنظر گرفتن ملیت ، نـژاد ، مذهب یا مکتب فکری آنها پایه گذاری شد. از شروع تاسیس، این سازمان مدال طلایUIA  را برای قدردانی از معمار و یا گروهی از معماران که در قید حیات هستند، و به منظور تکریم اثر آنها و کمک ‌هایی که در طول عمر و کار خود به مردم، جامعه و همچنین ارتقای هنر معماری کرده اند، اختصاص داد. 

برگذاری مراسم UIA

جایزه معماری UIA هر سه سال یکبار به یک یا چند معمار که آثارشان بهترین نمونه از معماری در جهان باشند، اعطا می‌شود و برنده جایزه طی یک مراسم رسمی در کنگره جهانی معماران مورد قدردانی قرار می‌گیرد.

در ایجاد این تمایز در سال 1984، اتحادیه UIA امیدوار بود تا با سرمایه‌گذاری در آن، اعتباری همانند جایزه نوبل در زمینه‌های هنر، علم و صلح به دست آورد

UIA

این سازمان به عنوان تنها سازمان معماری جهانی توسط اکثر سازمان‌های سازمان ملل متحد، از جمله یونسکو، UNCHS، ECOSOC، UNIDO، سازمان بهداشت جهانی و WTO شناخته شده است که برای متحد کردن معماران، تأثیرگذاری بر سیاست‌های عمومی در ساخت و ساز و توسعه و پیشرفت معماری در خدمت به نیازهای جامعه تلاش می‌کند که دبیرخانه عمومی آن در پاریس واقع شده است و در حال حاضر این اتحادیه چند میلیون نفر عضو دارد.

منطقه گروه‌بندی UIA از نظر جغرافیایی

سازمان UIA  از طریق بخش‌های عضو خود در بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه نمایندگی دارد که از نظر جغرافیایی در پنج منطقه گروه‌بندی می‌شوند:

منطقه ۱: اروپای غربی
منطقه ۲: اروپای مرکزی و شرقی و خاورمیانه
منطقه ۳: قاره آمریکا
منطقه ۴: آسیا و اقیانوسیه
منطقه ۵:  آفریقا

جوایز معمای UIA

کنگره جهانی UIA

کنگره‌های جهانی معماران رویدادهای کلیدی برای تبادل حرفه‌ای و فرهنگی میان تمام معماران جهان است که هزاران شرکت کننده را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد. هر رویداد بر یک موضوع متفاوت مرتبط با معماری متمرکز است که توسط شخصیت‌های برجسته در زمینه‌های معماری، برنامه‌ریزی و ساخت‌و‌ساز بین‌المللی توسعه یافته است،‌ مناظره‌ها، نمایشگاه‌ها، سفرها و ایجاد رویدادهای شبکه‌ای، کنگره‌های UIA  را به مکان مناسبی برای بازدید کارشناسان، همکاران، دوستان و دانشجویان معماری تبدیل می‌کند.

پایتخت جهانی معماری

در سال 2017، UIA با تصویب قطعنامه‌ای رسماً درخواست کرد که یونسکو با ابتکار عمل خود برای تعیین شهر میزبان بعدی کنگره جهانی UIA به عنوان پایتخت جهانی معماری همراه باشد.

پایتخت جهانی معماری چگونه انتخاب می شود؟

کنگره جهانی معماران توسط بخش عضو UIA در شهر که به عنوان میزبان انتخاب شده است، سازماندهی می شود. طبق معمول، مجمع عمومی UIA شش سال قبل شهر میزبان را انتخاب می کند. کنگره جهانی UIA اکنون مستقیماً با برنامه پایتخت جهانی معماری یونسکو-UIA ارتباط دارد. موضوع اصلی کنگره جهانی و برنامه باید مکمل و سازگار با برنامه یک ساله پایتخت جهانی معماری باشد. پس از دریافت نامزدهای شهرها برای میزبانی و سازماندهی کنگره جهانی و مجمع عمومی UIA، کمیته مشترک یونسکو و UIA حداکثر سه شهر را از پیش انتخاب می کند که یکی از آنها متعاقباً به مدت یک سال به عنوان پایتخت جهانی معماری معرفی می شود.

کمیته مشترک متشکل از تعداد مساوی از اعضای هر موسسه و همچنین یک معمار مستقل است که با توافق دوجانبه تعیین می شود. اعضای کمیته نمی توانند هیچ گونه وابستگی به شهرهای کاندید داشته باشند. در مجمع عمومی خود، UIA یک شهر میزبان برای کنگره جهانی و مجمع عمومی بعدی را از میان این شهرهای از پیش انتخاب شده انتخاب می کند. مدیر کل یونسکو شهر منتخب را به عنوان پایتخت جهانی معماری به طور رسمی اعلام می کند.

نهادهای تعیین شده‌ی UIA

  • مجمع:  هیئت عالی UIA  متشکل از نمایندگان بخش‌های اعضای UIA  علاوه بر اعضای شورا.
  • شورا:  بین جلسات مجمع، وظیفه اداره و هدایت امور اتحادیه بر عهده شورا است. این سازمان از ۴ عضو منتخب از هر یک از پنج منطقه UIA  علاوه بر اعضای دفتر تشکیل شده است.
  • دفترخانه:   تشکیل شده از رئیس انجمن، رئیس دوره قبلی انجمن، دبیر کل، خزانه دار، و یک معاون رئیس از هر منطقه.
جوایز معمای UIA

دسته بندی جوایزه UIA

  1. جایزه پاتریک ابرکرومبی برای برنامه ریزی و طراحی شهری

جایزه آبکرومبی UIA که به نام اولین رئیس UIA، سر پاتریک ابرکرومبی که به خاطر نقشش در بازسازی پس از جنگ بریتانیا شناخته می شود، از زمانی که برای اولین بار در سال 1961 اعطا شد، آثار نمونه ای در زمینه برنامه ریزی و طراحی شهری و منطقه ای را به رسمیت شناخته است. برندگان گذشته. شامل Edmund N. Bacon، Jan Gehl، Nuno Portas، Sir Peter Hall و Mahmoud Yousry Hassan می شود.

 

  1. جایزه آگوست پرت برای فناوری در معماری

جایزه آگوست پرت که به نام رئیس افتخاری UIA، آگوست پرت، به دلیل استفاده پیشگامانه‌اش از بتن مسلح مشهور است و از سال 1961 هر سه سال یک بار به آن نسبت داده می‌شود، به مجموعه‌ای از آثار یک معمار زنده که ویژگی‌های برتر تکنولوژیکی آن است، پاداش می‌دهد. برندگان گذشته عبارتند از توماس هرتزوگ، شیگرو بان، سر نورمن فاستر و فرانسوا هلن ژوردا.

 

  1. جایزه ژان چومی برای نگارش معماری

جایزه ژان تشومی که به نام رئیس سابق UIA و عضو جنبش مدرن نامگذاری شده است، برتری در نقد و نگارش معماری را از زمانی که برای اولین بار در سال 1967 اعطا شد، به رسمیت می شناسد. نوئل گراس، جوزف رایکورت و اشرف سلاما.

 

  1. جایزه رابرت متیو برای محیط های پایدار و انسانی

این جایزه که به نام رئیس سابق UIA رابرت متیو نامگذاری شده و از سال 1978 به آن نسبت داده شده است، اهداف برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-Habitat) را در بر می گیرد. این سازمان افراد و گروه هایی از جمله حسن فتحی، استفان فاستر، جیانکارلو دی کارلو، کارین اسموت و دولت شهری سئول را به رسمیت شناخته است.

 

  1. جایزه vassilis sgoutas برای معماری اجرا شده در خدمت به فقرا

این جایزه که به افتخار رئیس سابق UIA واسیلیس اسگوتاس تأسیس شد و از سال 2008 به آن نسبت داده شد، راه‌حل‌های معماری مبتکرانه و اجرا شده در خدمت به فقرا را به رسمیت می‌شناسد. برندگان گذشته عبارتند از Arquitectos sin Fronteras، Architectes de l’Urgence، Paul Pholeros، Fabrizio Carola، Carlos Gonzalez Lobo و Huang Thuc Hao.

جایزه معمای UIA

اولین شخص دریافت کننده جایزه UIA

حسن فتحی ، معمار مصری  

جایزه معمای UIA

متن سربرگ خود را وارد کنید

  • چارلز کوره‌آ از هند، در سال 1990
جایزه معماری UIA 
  • فومیهیکو ماکی 1993
جایزه معماری UIA 
  • رافائل مونئو 1996
جایزه معماری UIA 
  • ریکاردو لگورتا ویلچیس 1999
جایزه معماری UIA 
  • رنزو پیانو  2002
جایزه معماری UIA 
  • تادائو آندو  2005
جایزه معماری UIA 
  • آلوارو سیزا وییرا  2011
جایزه معماری UIA 
  • یو مینگ پی 2014
جایزه معماری UIA 
امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: