میدان یونانی در مونترال کانادا

دسته بندی :پروژه ها, فناوری های جدید, گالری عکس ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ آرشیتکت 254

آگورا ماکسیموس، پروژه شهرسازی تاکتیکی

Agora Maximus, Tactical Urbanism Project

آگورا ماکسیموس یک پروژه پیاده‌روی مبتکرانه است که مرزهای شهرسازی تاکتیکی را با پیشنهاد نصب ماژولار بسیار بادوام، یکپارچه و به شدت کاشته شده، همراه با امضای نمادین فوری که از Quartier Latin مونترال الهام گرفته شده است، پیش می‌برد.

اطلاعات پروژه نوسازی

موقعیت: مونترال، کانادا

رده: فضای عمومی

معماران: LAAB Collective، Signature Design Communication

سال: 2022

عکاس: رافائل تیبودو

تیم طراحی: میشل لاوزون، وینسنت کلاریزیو، ماوا لونی، فردریک گاگلیولو، آدام غادی-دلگادو، مارگو گرین باوم.

عملکرد: طراحی شهری، تاسیسات موقت و رویدادها، مبلمان خیابانی

مشتری: SDC Quartier Latin، Partenariat du Quartier des spectacles de Montréal

رویکرد طراحی

رویکرد تیم طراحی نصب و راه اندازی موقت منظره خیابانی غوطه ور و پر جنب و جوش را پیشنهاد می کند که میراث کوارتیر لاتین را به عنوان محل تأسیس مؤسسات فرانسوی شهر تأیید میکند و همچنین فرهنگ جشن و شادی پر جنب و جوش آن را به نمایش می گذارد. با تکیه بر این هویت منحصربه‌فرد، مفهوم و خط داستانی قصد دارد هویت خیابان اسطوره‌ای سنت دنیس را با شخصیت قاطعانه «لاتین» به نمایش بگذارد.

به این ترتیب، آگورا ماکسیموس یک فرم شهری فراگیر است که پیاده‌روی فصلی خیابان سنت دنیس (2022-2024) را با سکوهای تماشا و نقاط دیدنی برای تماشای منظره خیابانی متحرک و هنرهای زنده آن در طول جشنواره‌های تابستانی جشن می‌گیرد. همه‌جانبه و جذاب، دو نقطه عطف فرهنگ لاتین را ترکیب می‌کند: آگورا، مکانی برای جلسات مدنی، و Circus Maximus، یک آمفی تئاتر خطی برای سرگرمی‌های زنده. به این ترتیب، این مفهوم با تبدیل فضای شهری به صحنه‌ای خطی، با چیدمان صندلی‌های پاپ‌آپ پیکسلی در فواصل زمانی خیابان، به جشنواره‌ها، سیرک‌ها و هنرهای تجربی ادای احترام می‌کند.

آگورا ماکسیموس

فرم و کانسپت

سکوهای مدولار که عمدتاً در مقابل کتابخانه تاریخی St-Sulpice در سال 2022 قرار دارند، سپس در امتداد کل خیابان در سال‌های 2023 و 2024 قرار دارند، سکوهای مدولار فضاهای باز و قابل دسترس برای عابران پیاده را برای معاشرت و تماشای مناظر ارائه می‌دهند. نمای پلکانی آنها راه پله های اصلی مؤسسات فرهنگی Quartier Latin را تداعی می کند. غیررسمی و بازیگوش، آنها به شکل تپه های رنگارنگ “پیکسل” پر از سبزه هستند و پوشش درختی خیابان St-Denis را افزایش می دهند. نمونه‌های رنگارنگ پیکسل‌ها از خاکستری برای ادغام با محیط میراث، سفید برای تداعی مدرنیته، و نارنجی برای ارائه یک اشاره بازیگوش به کدهای تصویری جاده‌ای استفاده می‌کنند.

پلتفرم های مختلف با مداخله گرافیکی هنری خیابانی مستمر از الگوهای پیکسلی در تمام طول خیابان به هم متصل شده اند و یک سفر بصری همیشه در حال تغییر را برای عابران پیاده فراهم می کنند. استراتژی جفت پوشاندن بصری-گرافیکی پنجره‌های تجاری کلیدی در امتداد خیابان، قدم زدن و تجربه شهری همه جانبه را بین خیابان‌های de Maisonneuve و Sherbrooke افزایش می‌دهد.

پی نوشت : آگورا به ( انگلیسی: Agora و به یونانی Ἀγορά ) به میدان‌های عمومی مهم در شهرهای یونان باستان گفته می‌شد، که نقش مرکزیت شهر را ایفا می‌نمود. معمولاً در اطراف هر میدانی رواق‌های اختصاصی ساخته می‌شد، که قاضی‌ها در آن رواق‌ها به داوری و قضاوت می‌پرداختند.

در وسط آگورا، معمولاً مراسم عمومی و مذهبی و همچنین برخی جشن‌ها برگزار می‌شد. همچنین مجسمه‌های خدایان یونان باستان (خدایان کوه المپ) و نیز قهرمانان این سرزمین نیز، در آنجا نصب می‌شد. آگوراها همچنین اصلی‌ترین مرکز اقتصادی شهر نیز محسوب می‌شد.

معروفترین آگورا در تاریخ یونان باستان آگورای آتن بود که معمولاً اجتماعات عام در آنجا صورت می‌گرفت.

منبع : وبسایت آرک دیلی (Archdaily)

ترجمه : تیم تولید محتوای کانون توسعه توانمندی و اشتغال معماران

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: