ریچارد مه یر

دسته بندی :مهارت ها ۲۸ آذر ۱۴۰۰ آرشیتکت 2488


ریچارد مه یر (ریچارد میر)، معمار آمریکایی (نیویورکی) ملقب به شوالیه سفید پست مدرنیسم در سال ۱۹۳۴ در شهر نیوجرسی متولد شد. وی در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه معتبر کرنل در رشته معماری فارغ التحصیل شد. او پیش از تاسیس دفتر کار خود در نیو یورک در سال ۱۹۶۳ با مور- اوینگز- مریل ومارسل بروئر همکاری می کرد.پس از کارهای کوتاه با شرکت های مختلف، معمار جوان توانست دفتر کار خود را در شهر نیویورک و در آپارتمان خود افتتاح کند. اولین پروژه خود را به عنوان یک معمار جوان با نمایش و طراحی، قطعه ای از خانه ای که برای پدر و مادر خود طراحی کرده بود آغاز کرد.

 

در سال ۱۹۶۹ به عضویت گروه پنج نیویورک “New York Five” درآمد که به واسطه نمایشگاه ۱۹۶۹ در موزه هنر مدرن Modern Art به کسب برتری نائل شد. اعضای دیگر این گروه مایکل گریوز، پیتر آیزنمن ، چارلز گواتمی و جان هجداک بودند. تمامی طراحی های آنها عموماً خانه هایی از چوب بود که به روش لوکوربوزیه و سبک مدرن بین المللی International Modern پیش از جنگ طراحی شده بودند.بسیاری از کارهای اولیه مه یر، شامل خانه های مجللی بود سرشار از خط های هنری و معماری که طراحی های هندسی جسورانه داشتند. درکارهای او به کارگیری خطوط شکننده (ترد) و شیشه ای در کنار هم، همانند قرار گرفتن انسان در برابر طبیعت است در حالی که استفاده آنها به طور همزمان تفاوت شگرفی ایجاد می کند. ریشه و اصل این طراحی ها نه تنها چشم های قوی علاقمندان معماری بلکه منتقدان نیویورک را نیز به خاطر این حرکت جسورانه گرفتار سبک خود می کرد.

در همه ساختمان ها خصوصاً طرح های مه یر برتری رنگ سفید کاملا غالب نمایش داده شده که به خلوص و بی نقصی این سبک کمک می کند. از همین رو گروه آنان به نام مستعار معماران سپید نامیده شدند. خانه های سفید مه یر٬ در زمینه ای از فضاهای سبز با لایه بندی های افقی وعمودی به چشم می خورد. مزیت کارهای مه یر از نظر اجتماعی این است که ساختمان های او٬ به سرعت قابل شناسایی است. وی در آفریدن تندیس در فضا نیز دستی چیره دارد.اعضای گروه five خیلی زود از هم جدا شدند اما نمایشگاه به ماموریتهای بزرگتر بعدی هدایت شد که در مورد مه یر در تعدادی از موزه های معتبر همچون موزه هنر بالا: High Museum of Art در آتلانتا – جورجیا (1983) و مرکز گتی Getty Center در لس آنجلس(1984-97) به اوج خود رسید تا اینکه در انتهای قرن بیستم او تبدیل به یکی از موفق ترین معماران بین المللی شد.


در سال ۱۹۸۴ با دریافت جایزه بزرگ معماری Pritzger ، توانست به جوانترین معمار شایسته تبدیل شود. مه یر در آنجا گفت: ” تشکر از خداوند به خاطر پدر و مادرم و ایمانی که به ما داده است.” او همچنین مدال طلای AIA در سال ۱۹۹۷ و جایزه( Brunner برای معمار جوان) را در سال ۱۹۷۶ دریافت نمود.موزه بالا High Museum که بخشی از مرکز بین المللی هنر وودرو Woodrow Art Center است، شاید بارزترین نمونه دلگرمی و آرامش در ساختمانهای مه یر است. قابل توجه ترین قسمت، چشم انداز نیرومندی است که ایجاد شده، صفت” High ” ممکن است بیانگر حالتی معنوی باشد. مه یر اینگونه بر احساس ماورایی که نهفته در فرمهای معمارانه است تاکید می کند.


پنج عامل محوطه٬ برنامه، رفت و آمد (سیرکولاسیون)٬ ورودی و سازه است که در تحلیل معماری به او کمک می کند. ریچارد میر به خاطر معماری و طرح هایش در تمام جهان شناخته شده و قابل احترام است وی جوایز کمیسیون های ارشد در ایالات متحده و اروپا شامل: کاخ دادگستری، تالارهای شهر، موزه ها، خانه سازی و اقامتگاه های شخصی را دریافت نموده است. از آنجا که مایر تا به اوج شهرت رسیدن خود در ساحل غربی کالیفرنیا بود، بسیاری از آموخته های حرفه ای خود را توسط ساختمان هایی در نیویورک و انگلستان به نمایش گذاشته است.


ویژگی های کار ریچارد مه یر:
سفید رنگ بی نظیری است که شما می توانید تمام رنگ ها را در پس آن مشاهده کنید. سپیدی سفید، هرگز سفید نیست. بلکه همواره با تأثیر از نور و سایه در حال تغییر مداوم است. به عنوان مثال: آسمان، ابرها،خورشید و ماه دارای طیفی از سفیدی های مختلفی هستند.از بزرگ ترین خصوصیات ساختمان های ریچارد میر، لذتی است که فضا به جسم و کالبد القاء می کند. ساختمان های وی یک تجربه واحد از احجام توپر، توخالی،و بافت های متنوع است که ترکیب منظم و ساده ای خلق کرده اند. هر کدام از ساختمان های ریچارد میر دارای بعد بصری است که عمیقاً زیبا هستند.
ریچارد مه یر معماری را به عنوان بهترین تجربه ، و تغذیه روح و ذهن خود می داند. معماری مادر هنرها است و باور دارم که این هنر به طور ملموس با گذشته و آینده در ارتباط است. ویژگی اصلی کارهای میر شفافیت و روشنی است. چون او معتقد است استفاده از این سبک بهترین گزینه برای معرفی معماری آمریکا است.
معماری مه یر، توجه به فضاست: البته فضایی دارای نظم و در نظر گرفتن نور، معیارهای انسانی و فرهنگ معماری: نه فضایی بی تناسب.
معماری، حیاتی و جاودان است. زیرا انسان را دربر می گیرد و فضا را توصیف می کند: فضایی که در آن حرکت و زندگی می کنیم .
ریچارد میر با حجم و سطح کار می کند، شکل ها را با نور تغییر داده و در ابعاد، نما، حرکت و سکون، تغییراتی به وجود می آورد.
ارتباط بین فضای بیرون و درون و یک حس سیالیت در کارهای میر دیده می شود، او همیشه سعی می کند با قراردادن ساختمان سفید خودش در لند اسکیپ سبز، ساختمان هایش را به عنوان نگینی در دل طبیعت قرار دهد.

در ادامه برخی از کارهای مهم او را مشاهده می کنید:

1.سفارت آمریکا در لندن (2009-2010)


2.برج تجاری Reforma – مکزیکو سیتی، مکزیک (2012- 2016)


3.دادگاه آمریکا-سن دیگو (2003-2012)


4.بیمارستان OCT شنزن – چین (2008-2012)


5.کلیسای جوبیلی (کلیسای سالگرد) – رم،ایتالیا (1996-2003)


6.موزه هنر آتلانتا – (1980-1983)


7. پل ارگ (Citadella)، الساندریا ،ایتالیا (1996)


8.طرح مسابقه اوری فیشر برای سالن مرکزی لینکلن (2002)



9.خانه داگلاس – میشیگان، آمریکا (1971-1973)



10.خانه ساحلی کالیفرنیا (1999-2001)


11.خانه Freisen – لس آنجلس، کالیفرنیا (1998-2000)


12.خانه Montagnola – لوگانو، سوئیس (2011)


امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: