استادیوم محلی آنتو فگستا

تحریریه آرشیتکت : از جانب معمار: مأموریت طراحی معماری استادیوم محلی آنتو فگستا بر اساس انتظام و فرم ساختمان موجود می‌‌باشد. در این پروژه‌، ساختمان استادیوم محلی و محوطه عمومی‌اش و عملیاتی که بر روی آن انجام می‌‌دهد، باعث ایجاد تغییر و تحول در موقعیت قبلی‌ خواهد شد در حالی‌ که مزّیت پتانسیل‌های موجود را می‌‌گیرد و معماری و زیبایی‌ شناسی‌‌اش را بهبود می‌‌بخشد.

در مورد استادیوم محلی آنتو فگستا، این عملیات در جستجوی احترام به سازه موجود به عنوان یک لندمارک شهری قابل تشخیص می‌‌باشد و وحدت معماری در کلّ بخش‌هایش به وجود می‌‌آورد؛ وحدتی که اخیرا به دلیل مداخلات متفاوت در ساختمان طی‌ دوران مختلف، مشاهده نمی‌‌شود.

این پروژه‌ از نیاز به ایجاد خوانایی جدید از استادیوم به عنوان یک کلّ درک شده است. عملیات معماری متشکل از ایجاد یک فرم، ساده، تمیز، زیبا، پیوسته در سرتاسر محیط پیرامون خود می‌‌باشد که عناصر موجود را در بر گرفته، احاطه کرده و ظاهری تازه به استادیوم محلی نسبت به شهر می‌‌دهد.

فرمی مانند یک نوار، حصاری از ساختمان، که پیوستگی ایجاد نموده و همچنین ساختارهای جدید را حمایت می‌‌کند، در حالی‌ که خوانایی نقاط دسترسی‌ را تقویت می‌‌کند، ارتباط به وسیله شیب راه صورت می گیرد، در حالی‌ که به ارزش زیبایی شناسی‌ و به معماری سکوی تماشاچیان احترام می‌‌گذارد و رنگ و تصویر محیط شهری را بهبود می‌‌بخشد.

این فرم به همراه عملیات طراحی در محوطه‌های عمومی ساختمان کامل می‌‌شود؛ جایی که ما یک طراحی لنداسکیپ و معماری مهم را پیشنهاد می‌‌کنیم که سیرکولاسیون را سازمان دهی‌ کرده و بر محوطه‌های ملاقات و پر جمعیت تاکید می‌‌کند.

این عملیات توسط کار به سمت طراحی داخلی‌ ساختمان ورزشی، محوطه‌های عمومی و سطوح مسابقه شکل می گیرد، جایی که این فرم در سقف حلقوی شکل درک می‌‌شود که وحدت ساختمان را به عنوان رویدادی ورزشی می‌‌سازد. سقفی که ساده و پناهی برای عموم می‌‌باشد؛ در حالی‌ که حفره‌ای در آسمان و لنداسکیپ تپّه‌ها در بالای سکو‌های تماشاچیان را قاب می‌‌گیرد.

در رابطه با پیش زمینه کناری، ما چالش طراحی محوطه‌های دید و بازدید استادیوم با آونیدا آنگاموس را پذیرفتیم.

این محوطه کمبود فضا دارد و مواجهه‌ای با سیرکولاسیون و تراکم ترافیکی را در مسافت بین استادیوم و پیاده روی عمومی ایجاد می‌‌کند.

فرم طراحی سازماندهی دسترسی‌ از دو میدانگاه در دو انتهای استادیوم می‌‌باشد؛ در حالی‌ که سیرکولاسیون را به جایگاه تماشاچیان از طریق یک پیاده راه موازی با Calle Angamos هدایت می‌‌کند.

این پیاده راه به یک بالکن شهری بزرگ استادیوم در شهر تبدیل می‌‌کند؛ در حالی‌ که سیرکولاسیون را به عنوان بخشی از رویداد ورزشی آشکار می‌‌کند.

کار بر روی میدان‌های دسترسی‌ و سیرکولاسیون خارجی‌ دارای سهمی اساسی‌ در بهبود خوانایی استادیوم می‌‌باشد، چنان که طراحی شده بود تا محوطه‌های دارای سایه فراهم آورد و در محیط شهری با طرح پیشنهادی لنداسکیپ شرکت می‌‌کند.

معماران : معماران واله و کرنجو، نیکولاس لیپ تی‌

محل سایت : آنتو فگستا، شیلی

همکاران : خوان دوارته، کاتالینا دونزه، اسکار کانتراس، ماریا خوزه یوری سیچ

مساحت پروژه : ۳۰۰۰۰ متر مربع

سال ساخت : ۲۰۱۳

عکاس : آندرس واله

منظر : معماران رنکورت و روتیمان

گنجایش استادیوم : ۲۱۱۰۰ تماشاچی

منبع : سایت مرجع معماری

مترجم : حسین مطلبی

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: