اهمیت نور در معماری

دسته بندی :تکنولوژی معماری, دسته بندی نشده ۲۳ آبان ۱۴۰۱ آرشیتکت 1164

وجود نور در چگونگی تجربه همه چیز در زندگی توسط انسان بسیار مهم است.

نوردر معماری اهمیت ویژه ای دارد. بدون نور هیچ فرم بصری وجود ندارد، شدت نور همچنین حال و هوای محیط را تغییر می دهد. نور کم در مکان های خاص (مانند یک کوچه خلوت) می تواند باعث ناراحتی یا ترس افراد شود در صورتی که محیط روشن می تواند به افراد احساس انرژی بدهد.

 

نور معماری

نورپردازی همچنین در چگونگی تجربه مردم از معماری بسیار مهم است. این واقعیت شاید همان چیزی است که فرانک لوید رایت را وادار کرد تا بگوید: «به نظر من، نور زیباکننده ساختمان است ». نور به افراد کمک می کند تا از نظر عاطفی با ساختمان ها یا فضاها ارتباط برقرار کنند. نورپردازی مناسب می تواند تجربه ای را ایجاد کند که بازدیدکنندگان هرگز فراموش نخواهند کرد.

درک چگونگی گنجاندن نور در معماری پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

 

چندین جنبه برای نورپردازی معماری وجود دارد که در ادامه به بررسی هر مورد می پردازیم:

1- عملکرد

2- انرژی 

3- زیبایی شناسی 

4- نور طبیعی

 

 

عملکرد:

 هر ساختمان هدفی دارد و نورپردازی باید به کاربران کمک کند تا ساختمان را به گونه ای که مدنظر طراح بوده  تجربه کنند. به عنوان مثال، یک ساختمان آموزشی ممکن است نور طبیعی زیادی داشته باشد تا به افراد کمک کند تا با طبیعت ارتباط برقرار کنند همچنین بتوانند بخوانند و الهام بگیرند. از سوی دیگر، گالری‌های هنری معمولاً دارای محیط کم نور هستند، به جز نورافکن‌های روی آثار هنری واقعی. اشعه ماوراء بنفش در نور خورشید نقاشی ها را از بین می برد و باعث می شود بسیاری از آثار هنری به مرور زمان محو شوند. نورپردازی متمرکز بر روی آثار هنری به بازدیدکنندگان کمک می کند تا استراحت کنند و بر جزئیات اثر هنری تمرکز کنند.

انرژی:

 نقش روشنایی در معماری بدون پرداختن به مسائل انرژی غیرممکن است. با توجه به افزایش تمرکز بر پایداری که در سطح جهانی شاهد آن هستیم، این وظیفه معماران است که کنندکه تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنند همچنین در مواقعی که امکان‌پذیر نیست، راه‌حل‌هایی موثر برای روشنایی در محیط به کارببرند

ترکیب نورپردازی LED با نورهای رشته ای و فلورسنت نشان می دهد که چگونه روشنایی بهینه از لحاظ انرژی باعث صرفه جویی در مصرف برق و هزینه می شود.

زیبایی شناسی:

شاید مهم ترین جنبه نور در معماری زیبایی شناسی باشد. این منطقه جایی است که معمار می تواند واقعاً بر احساساتی که می خواهد الهام بخشد تمرکز کند و یک استراتژی برای استفاده از نور به عنوان منبع الهام ایجاد کند. با جذابیت زیبایی شناختی مناسب، می توانید به بازدیدکنندگان انگیزه دهید که بخواهند به یک مکان بازگردند یا مسیر خاصی را در یک ساختمان یا فضا دنبال کنند.

ایجاد تعادل بین  سه ویژگی انرژی، عملکردو زیبایی شناسی هنگام گنجاندن نور در معماری می تواند به شما در رسیدن به هدف خود برای ایجاد فضایی جذاب، کاربردی و کارآمد کمک کند.

نور در معماری

نور طبیعی:

 نور مناسب را می توان از راه های زیادی به دست آورد، اما نشان داده شده است که انسان ها در صورت امکان نور طبیعی را به نور مصنوعی ترجیح می دهند. باعث می شود افراد احساس گرما، راحتی و نشاط کنند. مناطقی با مقادیر زیاد نور طبیعی حتی می توانند احساس سلامتی کلی را القا کنند. به همین دلیل است که پنجره ها در اتاق های بیماران بیمارستان گنجانده شده اند، به معنای واقعی به بیماران کمک می کند تا زودتر بهبود یابند.

 

نور طبیعی دارای مزایای متعددی می باشد مثلا می تواند فضای اتاق را بزرگتر کند و میزان نور مصنوعی مورد نیاز برای فضا را کاهش دهد. سنسورهای نور را می توان در اتاق ها نصب کرد تا با افزایش یا کاهش میزان نور خورشید در طول روز، نور الکتریکی را کم یا زیاد کند. این امر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان و کاهش هزینه های برق می شود. نور طبیعی برای بینایی نیز مفید است و به افراد اجازه می دهد اشیا را به وضوح ببینند.

 

چالش نور طبیعی این است که معماران نمی توانند آن را کنترل کنند و در طول روز و حتی روز به روز تغییر می کند. اما بسته به موقعیت ساختمان، عناصر خاصی را می توان به طراحی اضافه کرد تا تاثیر نور طبیعی را به حداکثر برسانند. به عنوان مثال، نورگیرهایی که دارای زوایای مختلف هستند، می توانند نور ناخواسته را کاهش دهند و گاهی  از ورود نور بیش از حد  به ساختمان جلوگیری کنند.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: