بازسازی رستوران چاشت ایرانشهر تنها با ۶ میلیون تومان

در میان شهر های کوچک ایران هنوز هم شهری را می توان یافت که از مراکز خدماتی همچون رستوران ها بی بهره باشد و یا تعداد انگشت شمار این مراکز از کمترین امکانات ها برخوردارند. در این مطلب سری زدیم به ایرانشهر و دومین رستوران گشایش یافته در آن، که بازسازی و طراحی داخلی آن هنر تیم طراحی مهندسان مشاور منظر. بوم. نقش و معمارانش شهاب میرزاییان، الهام مستوری و امیرمهدی مستوری است. با ما همراه باشید و از زبان معمار آن با روند ای پروژه بازسازی آشنا شوید.

مشخصات پروژه رستوران چاشت ایرانشهر

محل اجرا: سیستان و بلوچستان، ایرانشهر، ضلع شمالی خیابان طالقانی به سمت شرق، بعد از مسجد الرسول
کارفرما: زهرا جابری
بهره بردار: عبدالستار شهنوازی خواه
معمار: مهندسان مشاور منظر . بوم . نقش ( شهاب میرزاییان، الهام مستوری، امیرمهدی مستوری )


تیم طراح: محمد ابراهیم تاجیک، امید محمدی
سال طراحی و ساخت: ۱۳۹۳
مساحت و زیربنای زمین: ۲۷ مترمربع
تیم اجرایی: ستار شهنوازی
جوایز: تقدیر شده در گروه بازسازی جایزه معمار ۱۳۹۳

این رستوران که با هزینه ۶ میلیون تومان به پایان رسید، نمونه ای از پروژه های شرکت کننده در گروه بازسازی جایزه معمار ۹۳ بود که از آن تقدیر شد. اطلاعات بیشتر را از زبان معمار آن بخوانید:

طی سالهای فعالیت اجراییم در ایرانشهر با جوانی آشنا شدم و پس از اطلاع در مورد شغل و شرایط کاریش به او پیشنهاد فعالیت در زمینه غذاخوری را دادم که از لحاظ درآمدی قابل توجه بود. با مطالعه ای که قبلا در سطح ایرانشهر انجام داده بودم، تنها رستوران هتل اصلی شهر بود که فضای تقریبا مناسبی برای اهالی شهر داشت.

نکته مهم اینجاست که سرویس دهی و فضای مناسب برای غذاخوری های دیگر سطح شهر معیار مهمی نبوده است. لذا با پیشنهادی که به این دوست جوان ایرانشهری دادیم، در ورودی شهر و در نزدیکی خیابان اصلی، فضایی بلااستفاده ای شناسایی کردیم و به اجاره گرفتیم. برای ایجاد محیطی متفاوت به گونه ای که نظرها رو به خود جلب کند، طرح رستوران متناسب با ارزش های بومی منطقه انجام گرفت.

دیگر پروژه های طراحی شده توسط شهاب میرزاییان، آپارتمان سپید، ویلایی سه واحدی در لواسان است .

ویژگی های پروژه رستوران چاشت ایرانشهر

استفاده از مصالح بومی، شامل خشت و آجرهای کوره پزی، حصیرهای نخلستان های ایرانشهر و چوب با صرف کمترین هزینه.

ساخت مبلمان و پیشخوان رستوران در محل، با مصالح بومی چوب و حصیر.

غیر از بناهای مذهبی شهر، مکان عمومی با کیفیت فضایی در خور که در اختبار عموم باشد، وجود ندارد. یکی از اهداف اصلی، ایجاد فضایی مناسب و در خور شهروندان است که با بهرگیری از عناصر سنتی، اهمیت شکل و کیفیت فضایی را در حواس انسان نشان دهد.

نما از یک قاب سفید پوشش غالب مردان شهر تشکیل شده و تعمدا بخشی از نمای انبار قدیمی در بالای آن خودنمایی می کند. درون این قاب سفید، مصالح بومی چوب و آجر یکی در جلو اجاق و دیگری در جلو بخش پذیرایی رستوران دیده می شود. ایجاد عقب نشستگی در نما، برای ایجاد سطح نمای بیشتر و نمایش مراحل پخت و پز در بیرون است. نمایش فرآیند آماده سازی خوراک برای مشتری و ارتباط رو درو، برای ایجاد محیطی قابل اعتماد و صمیمی بوده است.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: