تادائو آندو

دسته بندی :مهارت ها ۲۸ آذر ۱۴۰۰ آرشیتکت 166


تحریریه آرشیتکت: در ۱۳ اکتبر ۱۹۴۱ میلادی در اوزاکای ژاپن دیده به جهان گشود، در سال ۱۹۶۰ م . به یک بکسر حرفه ای تبدیل شد. در سالهای ۶۹- م . تعالیم خود آموخته و غیر آکادمیک خود را به عنوان یک معمار با سفرهای آموزشی به اروپا، آمریکا و آفریقا و مطالعه بر روی خانه های فرانک لویدرایت و کارهای مدرنیسم قدیمی (کلاسیک) تکمیل کرد
افزایش کمی آثار او در سطح معماریهای مسکونی، کلیساها، موزه ها و مجتمع های تجاری بزرگ، و … با تکیه ای مداوم و تقریباً انحصاری بر ساختارهای بتن مسلح بزرگ و نمایان است که عظمت را در معماری او فزونی می بخشد. او واسطه ای میان شرق و غرب است، و بتن را ـ با اینکه از مواد جدایی ناپذیر جنبش مدرن اروپاست ـ در جهت نشان دادن زیبایی شناسی شرقی به کار می برد.
اولین تمرین معماریش را در سال ۶۹ م . در اوزاکا آغاز کرد و در سال ۷۰ م . کارگاه شخصی خود را در زادگاهش دایر نمود و تاکنون بیش از صد و پنجاه پروژه معماری را طراحی کرده است.
او از با نفوذ ترین معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب می شود. توجه عمده وی بر تفلیق فرمهای مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن استوار است ؛ به بیان دقیق تر، هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است. در سالهای ۱۹۷۸،۸۸ و ۹۰ میلادی به سمت استاد دانشگاههای یال آمریکا، کلمبیا و هاروارد انتخاب شد.
مصالح معماری آندو، بتن خام، خورشید، آسمان، سایه و آب است یا به عبارت بهتر، فضا. تأکید او بر این نکته است که استفاده کنندگان از بنا باید طبیعت را تجربه و احساس کنند و اینها همه ریشه در سنت منطقه ای زیستگاه او ـ کانزایی ـ دارد.
عناصر اصلی و متناقص معماری آندو عبارتند از نظم، مردم و احساسات انسانی. او در معماری خود، به گونه ای متضاد آنها را با هم ارتباط می دهد و میان آنها تفاهمی ایجاد می کند:
فرم در برابر فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبیعت در برابر هندسه. این مسئله را در شخصیت خود او نیز می توان مشاهده کرد؛ قدرت و منطق مردانه از یک سو و مهربانی و احساسات زنانه از سوی دیگر که در وجود او به تفاهم رسیده اند.
آندو از جذابیت فرم صرفنظر کرده و بر جذابیت فضا تأکید می ورزد. او اعتقاد دارد که فرم، از تأثیر فضایی می کاهد و در نتیجه، جذابیت معماری را محدود می کند..
به اعتقاد او، ارحجیت دادن به فرم به معنای ارجحیت دادن به حس بینایی در میان پنج حس و عدم توجه به عمق فضایی است. در نتیجه او در پی نفی فرم به مفهوم به کارگیری فرمهای ساده و انکار ساده و انکار فرمهای پیچیده است. (نفی تصویر صرفاً بصری در فضا). معماری او، معماری نفی و انکار است. او جامعه مدرن و جهانی بودن را نفی می کند. در این حال، نفی به معنای حمایت از استقلال شخصی و رهایی از یکنواختی مدرن است مرتبط با شخصی که می خواهد به شکلی فردی زندگی کند. اولین چیزی که آندو نفی کرده، مفاسد جامعه مدرن و ارزشهای آن است. (برای مثال، مقوله راحتی) آندو راحتی مدرن را نفی کرده، تلاش می کند ارتباط پویایی با جهان برقرار کند. او راحتی را از معماری خود دور می کند و به جای آن امکان حضور انسان و طبیعت را در کالبد معماری اش فراهم می سازد.

مصاحبه با تادائو آندو

بهترین لحظه روز چه زمانی است؟
هیچ لحظه‌ی بخصوصی. صبح احتمالاً باید لحظه خوبی باشد به این دلیل که احساس شروع می شود.

چه نوع موسیقی را در این زمان گوش می‌دهید؟
بیشتر کلاسیک.

چه کتابهایی روی میز کنار بسترتان دارید؟
به چیزهایی که اطرافم اتفاق می افتاد علاقمند هستم، احتیاج دارم بفهمم که در بخشهای دیگر هنری بمانند موسیقی و ادبیات چه روی می دهد. زیاد مطالعه میکنم اما هیچ چیزخاصی در این لحظه به ذهنم نمی‌رسد.

آیا شما مجلات معماری و طراحی را مطالعه می کنید؟
آنها را نمی‌خوانم. فقط نگاهی به آنها می اندازم.

من فکر می‌کنم توجه می‌کنید زن‌ها چطور لباس می‌پوشند. شما چه سلیقه ای دارید؟
خیلی دقیق به مد زن‌ها نگاه نمی کنم، اما از قرن۲۰ام به بعد، مردم آزادی بیان خودشان و شخصیت‌هایشان را بدست آوردند، مد یکی از اساسی‌ترین راه‌ها است که آنها انجام می دهند، مردها و زن‌ها بطور یکسان قادر به بیان خودشان هستند.

چه نوعی از لباسها را اجتناب می‌کنید بپوشید؟
هیچ چیز به خصوصی.

کجا روی طرحها و پروژه هایتان کار می‌کنید؟
زمانی خیلی مسافرت میکردم، برای دیدن طبیعت، بیرون شهرها و شهرها، با یک دفتر اسکیس… یک تمرین که امروزهم ادامه می‌دهم. اما در واقع طرحها را درون آتلیه ام می کشم.

برای چه کسانی علاقه دارید طراحی بکنید؟
من اعتقاد دارم که راه و روش زندگی مردم قدری به وسیله معماری بتواند هدایت شود. علاقه به معماریی‌ که به مردم القا کند منابع خودشان را برای حرکت به آینده استفاده کنند دارم. اگرچه حالا ما بیشتر و بیشتر به وسیله تفکر آمریکایی، پول، و اقتصاد اداره می شویم … اما اکنون امیدوار هستم که مردم در یک مسیر اروپایی‌تر(از نظر طرز تفکر)، فرهنگ و شخصیت و به طرف اهداف جدید حرکت بکنند، بنابراین برای من توانایی همکاری وکمک کردن دراین مورد بزرگ خواهد بود.

شما با معماران دیگر بحث و تبادل نظر می‌کنید؟
نه زیاد.

سبکتان را شرح بدهید،مانند اینکه به یک دوست خوبتان آنرا شرح می دهید.
دیوارها اساسی‌ترین عناصر معماری هستند، در همه کارهای من، نور یک عامل مهم است. دلیل اولیه خلق کردن یک مکان منحصر به فرد، یک قلمرو برای شخص در اجتماع. توضیح و شرح دادن سبک من خیلی مشکل است، من انتظار دارم پاسخ خارج از مصاحبه به دست بیاید.

چه پروژه‌ای شما را بسیار ارضا میکند؟
بعنوان یک معمار شما ناگزیر هستید سعیتان را بکنید که برای هر پروژه بهترین کار را انجام دهید، ولی برای من اراضا کننده ترین چیز زمانیکه معماری بتواند کاری در جهت در بهتر ساختن زندگی مردم بکند.

آیا شما برای یافتن نقاط مشترک فرهنگ آسیایی و اروپایی تلاش می‌کنید؟
من غرب و شرق را مثل اضداد نمی‌بینم، اما برای نمونه جامعه‌ غربی به نظر می آید بر روی فرهنگ آمریکایی متمرکز شده. اما فکر می‌کنم برای فهمیدن آن بسیارمهم است که درکنار فرهنگ اصلی، تعداد بسیاری فرهنگ دیگر وجود دارند و لازم است به همه‌ آنها و تفاوتهایشان احترام گذاشت.

آیا ازمعماران ماقبل از شما کسی هست که تحسینش کنید؟
البته من ازتاریخ آموختم، از رنسانس، از میس ون درروهه، لکوربوزیه، … از معماران زیادی.

از کدام معماران معاصر قدردانی می‌کنید؟
با توجه به عملکرد گذشته، مثل یک معمار شما ناگزیر هستید به اطراف نگاه بکنید و چیزی را که معاصرین شما دارند خلق می‌کنند ببیند، من نسبت به معاصرینم احترام و علاقه دارم.

آیا همیشه می خواستید یک معمار بمانید؟
دقیقا از شروع بله، اما من در زندگیم خیلی کارها را انجام دادم، من زمانی یک مشت‌زن بودم …، هرگز یک دانشجوی خوبی نبودم. همیشه ترجیح دادم چیزها را خودم به تنهایی بیاموزم.

 

نگاهی به پروژه های وی:
نمازخانه کوه روکو (کلیسای باد)
کلیسای روی آب
کلیسای نور
معبد آب
خانه Raw
مجتمع تجاری تایمز ۲
پروژه ناکانو شیما ۲
موزه نائو شیما

آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0