تغییر دکوراسیون، احساسی نو در خانه ؛ به استقبال نوروز

دسته بندی :معماری داخلی ۱۹ آبان ۱۴۰۰ آرشیتکت 1458

با نزدیک شدن به بهار شاید شما هم تصمیم گرفته باشید حال و هوایی تازه ای در طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود ایجاد کنید. با کمپین 40 روز تا نوروز چیدانه همراه شوید تا با هم و در کنار هم به پیشواز نوروز و سال جدید برویم. امروز که 36 روز به سال جدید مانده کارهای زیادی هست که قبل از آمدن نوروز باید انجام بدهیم، خانه تکانی ، خرید ، لباس نو ، سفره هفت سین و… اما وقت آن رسیده : از خودتان بپرسید : دوست دارید حال و هوای خانه تان در سال جدید چگونه باشد؟!! در واقع این اولین و مهمترین سئوالی است که همه طراحان و حرفه ای ها از صاحبان خانه می پرسند.

با اینکه این سوال بسیار ساده به نظر می رسد اما اگر درست روی آن تمرکز کنید نتیجه شگفت زده تان خواهد کرد. با تعریف دقیق احساساتتان نسبت به مکانی که می خواهید در آن زندگی کنید می توانید برای خانه هدف تعیین کرده و احساسات مورد نظرتان را پرورش دهید. نوروز و سال جدید فرصت خوبی است برای تغییراتی که مدت هاست قصد انجام آنها را دارید. اما اتفاق افتادن این تغییرات نیازمند این است که بستر آن نیز مهیا شود. برای اینکار ابتدا شما به سئوالات زیر پاسخ دهید پس از آن چیدانه پیشنهاداتی برای آوردن هر کدام از این احساسات به خانه تان خواهد داشت.


بهتر است این سئوالات را هم خودتان جواب دهید و هم کسانی که در خانه با شما زندگی می کنند.

دوست دارید

​ خانه تان چه حال و هوایی داشته باشد؟
زمانیکه وارد خانه می شوید چه حسی به شما دست دهد؟
مهمان هایتان چه حسی نسبت به خانه شما داشته باشند؟

 


اگر دوست دارید در خانه تان از احساس نگرانی دور باشید

خانه ای که در آن احساس آرامش می کنید خانه ای است که از گذاشتن پاهایتان روی مبلمان ناراحت نباشید و با پیژامه صبحانه بخورید که این کار به سبک و متریال موجود در مبلمان و وسایلتان بستگی دارد.

اگر جزء آن دسته افرادی هستید که این سبک زندگی را می پسندید ، سعی کنید ایده آل گرایی را فراموش کرده و با این واقعیت که خانه راحت ، خانه ای است که در آن همه چیز به سوی سهل گرایی می رود کنار بیایید. به عنوان مثال اگر یک عتیقه قیمتی یا یک یادگاری موروثی در خانه دارید که نگهداری از آن باعث نگرانیتان می شود بهتر است آن را به شخصی از اطرافیانتان بدهید که مطمئنید هم ارزشش را درک می کند و هم خوب از آن نگهداری میکند.


اگر دوست دارید خانه ای خلاق داشته باشید

خانه را با وسایلی که روح خلاقتان را تغذیه کند دکور کنید.آثار هنری یا کارهای دستی تان را جلوی دست بگذارید که قابل استفاده باشند.گنجینه های مورد علاقه یا تصاویری که الهام بخشتان هستند را جلوی چشم بگذارید. موسیقی که دوست دارید را پخش کنید و دوستانتان را دعوت کنید (حتی زمانیکه خانه تان مرتب نیست )


اگر دوست دارید در خانه تان احساس آرامش روحی داشته باشید

خانه ای آرام که می توانید آنجا خود را از جنجال و شلوغی های محیط خارج از خانه بازیابی و احیا کنید . راههای مختلفی برای ایجاد چنین فضایی در خانه وجود دارد:

از رنگ های سرد و خنثی استفاده کنید.
شلوغی و در هم بر همی را به حداقل برسانید.
برای شسته و رفته نگه داشتن همه چیز به خودتان استرس وارد نکنید ، گاهی اوقات فقط یک فضای آرام بخش برای استراحت و ریلکس کردن کافی است.
برای ایجاد حس مثبت از بافت های نرم به جای پارچه های خشن استفاده کنید یا از رایحه های خوش در محیط بهره بگیرید.
برای جلوگیری از نور و سر و صداهای آزار دهنده از پرده های ضخیم یا شید استفاده کنید.


اگر می خواهید خانه ای مهمان نواز داشته باشید

اگر شما اهل برگزاری مهمانی هستید و از این که دوستان و عزیزان تان در خانه تان کنار شما باشند لذت می برید و با نزدیک شدن به دید و بازدید های نوروز دوست دارید خانه ای مهمان نواز داشته باشید، بدانید که: این خانه باید به صورتی باشد که وقتی وارد آن می شوید بتوانید یک نفس راحت بکشید. اگر زمانیکه وارد خانه تان می شوید چنین احساسی ندارید چند لحظه فکر کنید که چرا اینگونه است. ممکن است نیاز باشد که برخی وسایل بدرد نخور را از سر راه ( ورودی) بردارید یا یک چراغ به آنجا اضافه کنید تا در ، ورودی با نوری گرم از کسانیکه وارد می شوند استقبال شود . عکسهای خانوادگی که حس خوبی به شما القا می کنند و لبخند به لبتان می آورند در ورودی در قرار دهید و مکانی برای نشستن مهمانان را فراموش نکنید.



اگر می خواهید خانه ای مفرح داشته باشید

در ابتدا سعی کنید بیشتر در خانه خوش بگذرانید. زمانی را برای انجام فعالیت ها و تفریحات خانوادگی که از آن لذت می برید و باعث امتداد چنین برنامه هایی می شود، اختصاص دهید. سعی کنید از سبک دکوراسیون خیلی اصولی و شسته رفته فاصله بگیرید برای اینکار می توانید با رنگ کردن یکی از دیوارها بدون وسواس زیاد برای انتخاب رنگ شروع کنید . فراموش نکنید که بعضی از اشتباهات دکوراسیونی آنقدرها هم وحشتناک و جبران ناپذیر نیستند مثلاً رنگ را میتوانید با کمی رنگ و بتونه جبران کنید.


اگر می خواهید خانه ای اصیل داشته باشید

خودتان باشید و به مد توجهی نکنید و هر چه را که دوست دارید در دکوراسیون خانه تان استفاده کنید مثل کتابهای مورد علاقه تان یا …

از دوستانی که به خانه تان می آیند به خاطر سر و وضع خانه تان عذرخواهی نکنید زیرا باید در مورد اینکه ، چه حدی از تمیزی و نظم خانه باعث آرامشتان می شود واقع گرا باشید و آن را در حدی که باعث راحتی شخص خودتان است نگه دارید.


اگر می خواهید خانه ای امن داشته باشید

با دوستان و اعضای خانواده تان با مهربانی صحبت کنید. سعی کنید شنونده خوبی باشید. حفظ حریم خصوصی افراد باعث احساس امنیت بیشتر در آنها می شود .با استفاده از نرده یا حصار اطراف خانه تان و همچنین با استفاده از پرده هایی که کاملاً پنجره ها را می پوشانند می توانید حریم شخصیتان را افزایش دهید.


اگر می خواهید در خانه تان احساس خوشحالی کنید

لیستی از آنچه فکر می کنید که انسانها در یک خانه شاد انجام می دهند تهیه کنید و سه تا از آنها را انتخاب کرده و در این هفته انجام دهید. می توانید هر هفته، سه گزینه دیگر را انتخاب کنید. تا آمدن سال نو چند هفته باقی مانده، فرصت دارید که با بهار، شادی را به خانه خود بیاورید. پس همین امروز دست به کار شوید. ممکن است برای شما شادی ، شام خوردن با اعضای خانواده تان یا دور همی های دوستانه باشد پس دستی به سر روی غذاخوری و نشیمن خانه بکشید. یا حتی خوشحالی می تواند لم دادن در مبل راحتییتان و غرق شدن در کتاب مورد علاقه تان باشد. آثار هنری نیز می توانند باعث لذت بصری شده و حس لذت و خوشی را به فضا منتقل کنند . تصاویری را که به شما حس مثبتی می دهند انتخاب کرده و جایی که هر روز آن را ببینید قرار دهید و با استفاده از دست ساز های بهاری شادابی را به خانه خودتان بیاورید.

 

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: