خانه سازی در جنوب نیوهال

دسته بندی :اطلاعات تخصصی شهرسازی ۲۹ آذر ۱۴۰۰ آرشیتکت 1654

تحریریه آرشیتکت : ویلا‌ها دو طبقه و L شکل در پلان می‌‌باشند تا یک حیاط برای پارکینگ در جلو فراهم آورند که جهتی‌ روی به جنوب دارد و دیدهأی به خیابان و لنداسکیپ را به حداکثر می‌‌رساند.

معماران آلیسون بروکس با همکاری گالیفرد ترای در ماه می سال ۲۰۰۷ برای توسعه مسترپلانی شماتیک و مزایدۀ زمین در گسترش نیوهال، مسابقات جنوبی مرحلۀ ۳ اقدام کردند.

معماران : معماران آلیسون بروکس

مکان سایت : نیوهال، ‌انگلستان

سال ساخت : ۲۰۱۲

عکاس : پاول ریدل

 

دستورالعمل سایت بر اساس برنامه‌های تحت نظارت نیوهال با حداقل ۷۸ واحد از خانه سازی شامل ویلا ها، تراس‌ها و ساختمان‌های آپارتمانی می‌‌باشد.

به دنبال فرآیندی دقیق و موفق در سپتامبر سال ۲۰۰۷، گالیفرد ترای و ABA برای توسعه سایت انتخاب شدند.

توسعه نهایی متشکل از ۸۴ واحد در طولِ ۴ نوع ساختمان، ۵ ساختمان آپارتمانی، ۱۴ ویلا، ۲۹ خانۀ حیاط دار و ۷ خانۀ تراس دار در کل ۸۴ واحد که ۲۶ درصد از آن هایی که مقرون به صرفه می‌‌باشند.

مسترپلان ABA به برنامۀ طراحی سایت پاسخ می‌‌دهد ولی‌ یک فرمت شهری متراکم تر در گونه‌ای جدید از خانه‌های تراس دار به همراه پاسیو ارائه می‌‌کند.

پس از مشاوره‌های دقیق با ساکنین نیوهال، راجر آوانز و مالکان زمین ویل و جن موین برنامه در دسامبر سال ۲۰۰۷ ارائه شد. هیچ گونه اعتراضی به ارائۀ طرح نشد.

نگرش ABA به مسترپلان ترکیبی‌ از گونه‌های جدید و آشنای خانه را در مسترپلانی بسیار کارآمد یکی‌ می‌‌کند تا فضای نشیمنِ داخلی‌ و انعطاف پذیری برای خانه‌های شخصی‌ را به حداکثر برساند. هندسه پروژه‌ و استحکام مصالح از فرم‌های محکم سقف و مصالح ساده ساختمان‌های روستایی ESSEX الهام گرفته شده است.

ABA این احجام و هندسه را به کار برده تا نور را به حیاط‌های درونی‌ تراس دار وارد کرده و اجازۀ ایجاد اتاق در بام و دید‌های مایل به لنداسکیپ در آن سوی سایت را داده و ریتمی تندیس وار را به مسیر‌های خیابانِ پروژه‌ معرفی‌ می‌‌کند. همۀ گونه‌های ساختمان سازی، ایوان‌های سرپوشیده، سالن‌های پله‌ای مرکزی، تراس‌های سقفی، بالکن‌های ژولیت مانند و سقف‌های کلیسا مانند را در خود جای می‌‌دهد.

فضا‌های زیر شیروانی یا می‌‌تواند ساخته شود یا توسط خریداران به عنوان اتاق خواب به خانه اضافه گردد. بررسی‌ طبقۀ همکف در تمام خانه ها، هم به خیابان روح می‌‌بخشد هم به آوردن فعالیت اقتصادی در توسعه حومۀ شهری کمک می‌‌کند.

همۀ خانه‌ها در نیوهال با استفاده از الوار پیش ساخته بنا می‌‌شوند. این سیستم پانل بندی شدۀ فاقد خرپا اجازۀ ساخت اتاق در بام را می‌‌دهد تا خانه‌ها بتوانند در فضای زیر شیروانی توسعه یابند.

خانه‌های کاملاً ضد آب در دو روز برپا شدند. پالت ساده‌ای از مصالح، استحکام و پیوستگی را برای پروژه‌ به ارمغان آورد؛ صنوبر صربستانی، تخته سنگ‌های طبیعی کمبریت، پنجره‌های کامپوزیت و نرده‌های ساده استیل.

طبقات کاشی کاری شدۀ چینی‌ همکف، جرم حرارتی برای زیرزمین و گرمایش خورشیدی غیر فعال فراهم می‌‌آورد.

خانه‌های حیاط دار یک پیکربندی بنیادی مجدد از گونه‌های بلند و باریک ۵۰*۲۰ متری خانه‌های تراس دار به ۹.۵*۱۰ متری می‌‌باشد. این طرح چهارگوش، یک خانۀ بسیار عریض به شکل T با فضا‌های حیاط دار یا اتاق‌های رو به بیرون را می‌‌دهد که با اتاق‌های نشیمن و ناهارخوری و آشپزخانه در هم بافته می‌‌شود. ایوان سرپوشیده‌ای در جلو آستانه‌ای مهم و نیمه عمومی بین درب جلویی خانه و سطوح مشترک با خیابان خلق می‌‌کند.

در داخل، سالنی با شکوه در مرکز، حسی از وسعت مکان را ایجاد می‌‌کند. یک تراس بام بزرگ در طبقۀ اول بالای آشپزخانه، نور خورشید در بعد از ظهر را می‌‌گیرد. اتاق‌های خواب والدین دارای سقف هایی به مانند کلیسا‌ها می‌‌باشد و سه نوع تخت یک اتاق خواب زیر شیروانی با شکوه را به ارمغان می آورد.

ویلا‌ها دو طبقه و L شکل در پلان می‌‌باشند تا یک حیاط برای پارکینگ در جلو فراهم آورند که جهتی‌ روی به جنوب دارد و دیدهأی به خیابان و لنداسکیپ را به حداکثر می‌‌رساند.

ایوان‌های سرپوشیده در جلو به همراه بالکن هایی به خانه یک خیابان دعوت کننده و باز را می‌‌دهد. سالن‌های ورودی مرکزی به سمت اتاق باز نشیمن، آشپزخانه و خانواده راه دارد که به باغ باز می‌‌شود.

پنج بلوک آپارتمانی، نشانه‌های شهری مهمی‌ در تقاطع خیابان‌ها شکل می‌‌دهد و به عنوان دروازه هایی برای توسعه نقش دارد. هندسه کمی‌ زاویه دار هر بلوک به نما‌ها جهت می‌‌دهد که پاسخ گوی جهت ها، دید‌ها می‌‌باشد و تجمع بزرگتر را با احجام مفصل بندی شده و سقف‌های زاویه دار از خانه‌های کناری کامل می‌‌کند.طبقات بالاتر در طره‌‌ای آجری در بالای ورودی‌های اصلی‌ ملبس می‌‌شود تا ایوانی سرپوشیده برای ورودی‌های مشترک فراهم آورد.

۷ خانۀ تراس دار، ۹۰ و ۱۱۵ متر مربعی در طرح خود عقب می‌‌نشینند تا باغ هایی در جلو و رو به جنوب فراهم آورند. خانه‌ی آخر به جلو کشیده می‌‌شود تا خیابانی حیاط دار مانند در میا‌ن خود ایجاد کند. تراس‌ها از اصول یک سالن مرکزی در پروژه‌ پیروی می‌‌کنند، پلان باز ناهارخوری و نشیمن و اتاق‌های خواب با شکوه با فضای زیر شیروانی قابل تبدیل و سقف هایی شبیه کلیسا‌ها در اتاق خواب‌های طبقۀ اول. هر خانه ۵.۴ متر مربع کاشی‌های سقفی فوتوولتاییک دارد.

هر مسکن در نیوهال به همراه بالکن‌های شخصی‌، تراس بام‌های بزرگ، بالکن‌های ژولیت، باغ‌های حیاط دار و باغ پاسیو‌ها محیا شده است.

راه‌های شرقی‌ – غربی سطوح را به اشتراک گذاشته و به عنوان فضاهای بیرونی مشترک و قابل استفاده شناخته شده در حالی که توسعه تماماً به وسیلۀ زمین‌های بازی، محیط زیست پیاده روی و سطوح سبز احاطه شده است.

 

منبع : سایت مرجع معماری
مترجم: حسین مطلبی

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: