طراحی آپارتمان M با توجه اقلیم و موقعیت سایت پلان

موقعیت بنا: هند، بنگالورا
نوع پروژه: آپارتمان مسکونی
سال اجرا: ۲۰۱۳

ضلع شمالی سایت پروژه، یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمدترین بخش های بنگالورا می باشدکه برای یک خانواده تاجر طراحی شده است. سایت پروژه خود به عنوان یک چالش بزرگ بوده و تعبیه عرصه های لازم و ضروری در فضاهای خالی این آپارتمان سه طبقه از مهم ترین ویژگی های طرح به شمار می رود. از این رو تنها یک فضا با ابعاد ۲۴*۲۷ (۶۵۰ متر مربع) برای طراحی سه اتاق خواب با نیازهای شخصی، استخر و آسانسور برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

مطالعات میدانی سایت پلان پروژه، شرایط سختی را برای طراحان به وجود آورده بود. به عنوان مثال گذر ۶ متری در ضلع شمالی به دلیل رفت و آمد زیاد، بزرگ ترین مشکلات را برای تکمیل پروژه به وجود آورده است. همچنین به دلیل محدودیت سازه ای موجود با توجه به سایت پلان، طراحی عرصه های داخلی برای ارائه فضای بهینه و جذب حداکثر نور طبیعی، با چالش شدیدی روبرو بوده است.

از این رو حفظ شرایط محیطی و مدیریت کنترل هزینه ها اولویت کار به حساب می آید. به همین دلیل در طراحی داخلی این پروژه میزان استفاده از پارتیشن ها و دیوارهای داخلی به حداقل رسیده تا فضایی باز و گسترده به عنوان فیلترکننده هوا و نور مورد استفاده قرار گیرد. همچنبن از سازه های فولادیی با حداقل میزان فلز در اتصالات داخلی استفاده شده تا هم از لحاظ استقامت (ایستایی) و هم از لحاظ کاربری، فضای مثبت بیشتری در اختیار طراحان قرار گیرد. کل ساختار آپارتمان به وسیله جزئیات مونتاژ شده و پیش ساخته به وجود آمده تا روند اجرایی کار را سریع تر از حالت عادی کند.البته فضاهایی که نیاز به جزئیات بنایی و اجرایی سنگین داشته اند، به صورت عادی و طی زمان بیشتری ساخته شده اند.

زمانی که دیاگرام بندی هر طبقه به پایان رسید، طبقه اول به عنوان بهترین و راحت ترین منطقه این آپارتمان به شمار رفته است. مشخصات بالقوه حیاط جلویی، دسترسی را برای ساکنین بسیار آسان نموده است. استخر در فضای زیر پله واقع شده تا در کاهش هوای گرم اقلیم منطقه تأثیرگذار باشد. عرصه های اصلی خانه اعم از ناهارخوری، پذیرایی، آشپزخانه و نشیمن در یک سطح بالاتر در طبقه اول واقع شده اند. طبقه دوم و سوم به عنوان به عنوان فضای خواب، استراحت و فضای چند منظوره مورد استفاده قرار گرفته است. پوشش گیاهی نما، یک راه حل ارگانیک برای کنترل شرایط محیطی و میزان آلودگی صوتی محدوده شمالی قرار گرفته است.

نمای چوبی ساختمان بهترین متریال برای کنترل برودت هوای این منطقه به حساب می آید. نور به صورت غیرمستقیم و شکسته از ضلع شمالی به درون ساختمان نفوذ می کند. در راهروها از شیشه های چندلایه برای نفوذ بهتر نور از ضلع های کناری تعبیه شده است. اتصالات و سازه های فلزی به وسیله رنگ مخصوص پوشش داده شده تا مقاومت اتصالات را در برابر رطوبت و برودت هوا افزایش دهد.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: