طراحی تلفیقی مهدکودک و مدرسه ابتدایی

معماری این مدرسه ابتدایی توسط گروه معماران لو کرنک و توسط نیکی داسنت فال در شهر سنت دنیس فرانسه طراحی شده است. طرح وی ادغامی جالب و زیبا از مهدکودک و مدرسهابتدایی می باشد که با روش های مختلف، آموزش و پرورش را توسعه داده است. کودکان با کمترین دانش و آگاهی وارد این مرکز شده و هنگام خروج از آنجا دانش مناسب سن خود در رشته های علوم، جغرافیا، ریاضیات و کشف و کنکاش علمی بدست می آورند. کانسپت طراحی این پروژه بر اساس عملکرد و فرم مغز انسان بوده است. با توجه به عملکرد مغز، عملکرد ساختمان هم در دو نیمکره به وقوع می پیوندد. مغز از لحاظ ظاهری یکسان، اما از لحاظ عملکردی غیر متقارن عمل می کند.


سه حوزه در فضای بیرونی قرار دارد که شامل: ورودی،زمین بازی مهدکودک و زمین بازی اصلی می باشد. سه محیط هم در داخل قرار دارد که شامل عرصه های مهدکودک، مدرسهابتدایی و کافه تریا به همراه پذیرش مرکزی است. این تقسیم بندی، ساختمانی با سه بال مجرا را ب نمایش گذاشته است که طرحی مقتصدانه، همگرا و دارای فرم بصری زیبا و ارتباط فضایی مناسب می باشد.

کلاس های درس مهدکودک به صورت سیستماتیک از سه فضای دایره ای شکل به سه قطر مختلف و ارتفاع سقف متغیر تشکیل شده اند. از سوی دیگر کلاس های درس مقطع ابتدایی با فرم مربع شکل ساخته شده اند که از یک طرف کاملاً شیشه ای  می باشد. خلل و فرج بین فضاهای دایره ای شکل باعث شده تا فضای مناسبی برای طراحی کلاسهای  دیگر به وجود آید. اتاق های چندمنظوره مهدکودک  با فرم دایره و سقفی کروی شکل طراحی شده است. در حالی که اتاق های مربوط به مدرسه ابتدایی با فرمی مربع شکل و سقفی هرمی می باشد.  هر دو فضا در مکانی قرار گرفته که از نور کافی بهره می برند.

جهت گیری مناسب فضاها و کل ساختمان مدرسه باعث شده شفافیت قابل ملاحظه ای در درون فضاها به وجود آید و همچنین سهولت خوبی در کنترل انرژی با کاهش استفاده نور مصنوعی صورت گیرد. یک دسترسی در ورودی حال قرار دارد که به راهروی مهدکودک در سمت راست، راهروی مدرسه ابتدایی در سمت چپ و پذیرش اصلی ساختمان در مرکز  قرار دارد که توسط پله و آسانسور همگرا شده است.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: