طراحی متفاوت دفاتر اداری شرکت بایر پارسیان در تهران

برخی اوقات دفاتر شرکت های شناخته شده و جا افتاده تصمیم به جابجای و یا تغییر طراحی داخلی فضاهای اداری خود می گیرند. طراحی داخلی اداری و تاثیر آن بر روانشناسی کار موجب می شود که مدیران راغب به انجام تغییراتی در دکوراسیون داخلی دفتر کار خود باشند و با توجه به نوع فعالیت دفتر برای راحتی و آسایش کارکنان تدابیری بیاندیشند.

مشخصات پروژه دفاتر اداری شرکت بایر پارسیان تهران

طراح: حبیبه مجد آبادى
مدیر پروژه: کامران افشار نادرى
کارفرما: شرکت بایر پارسیان
پیمانکار: شرکت همپایه
تاسیسات: داریوش چگینى، برزین غفارى،امین عرب
سایر همکاران طراحی و نظارت: نگار نظر،امیر حسین رفعتی، نوید حیاتى، محمد مهذب
ناظر از طرف کارفرما: خمسوى

تاریخچه پروژه دفاتر اداری شرکت بایر پارسیان

پروژه دفاتر جدید شرکت بایر پارسیان در ایران ابتدا به صورت یک پروژه مطالعاتی در اسفند ماه سال ١٣٨٩ آغاز شد. موضوع مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی انتقال دفاتر بایر به محل جدید با بررسی مسائل ایمنى، موقعت شهرى، کاربرى و ارزش تجارى بود. در ادامه به منظور مکان یابى دفاتر جدید، ساختمان های واجد شرایط مورد ارزیابی فنى قرار گرفتند.

در تابستان سال ٩٣ ساختمان ادارى مادایران واقع در خیابان آفتاب با توجه به دارا بودن استانداردهای مورد نیاز شرکت بایر برای استقرار دفاتر جدید انتخاب شده و فعالیت طراحى بر روى پروژه جدید، با نگاهى مجدد به نیاز هاى کاربردى شرکت بایر، آغاز شد.

ایده طراحی داخلی دفاتر اداری شرکت بایر پارسیان تهران

دفاتر جدید شرکت بایر پارسیان در فضایی به مساحت ۱۲۵۰ متر مربع در یکی از طبقات ساختمان اداری مادیران سازماندهی و طراحی شده است. ارتباطات عمودی ساختمان مادیران در یک هسته مرکزی قرار دارد که یک حلقه فضای باز اداری آن را احاطه کرده است. چهار ورودی در چهار کنج، هسته مرکزی را به حلقه فضاهای اداری متصل می کنند.

در طرح جدید جداره بیرونی این حلقه که از تمامی وجوه نورگیری طبیعی دارد به اتاقهای اداری، فضای باز اداری، فضای صرف قهوه و فضای انتظار میهمانان اختصاص یافته و جداره داخلی که نور غیر مستقیم دارد مختص فضاهای خدماتی، اتاقهای فکس و کپی و چهار سالن کنفرانس است.

یکی از نکاتی که در وضع قبلی فضا مورد توجه طراح قرار گرفت تشابه فضایی هر چهار بال ساختمان بود. این چهار بال با ابعاد و رنگ یکسان و به ویژه با وجود راهروهای طویل و مشابه باعث یکنواختی وملال آور بودن محیط کار و مهم تر از آن موجب سردرگمی کاربر و اشتباه در جهت یابی می شدند. از این رو جبران یکنواختی فضا و حل مساله سردرگمی یکی از اهداف طراحی قرار گرفت و از آنجا که شرکت بایر پارسیان متشکل از پنج بخش و حوزه کاری متفاوت است، بخش ها متمایز و قابل شناسایی شدند و در عین تنوع فضایی هویت مستقلی به آنها داده شد. طراحی داخلی اداری و فضای کار رنگی کمکی به جسم و ذهن است.

به طور کلی شفافیت فضای اداری، مسیر یابى با استفاده از زیبایی گرافیک محیطی در طراحی داخلی، ارزش گذارى فضا ها با استفاده از رنگ هاى سازمانى شرکت بایر، تفکیک فضایی بخش هاى مختلف از طریق تغییر رنگ کف و ایجاد هماهنگى سبک شناسى، از نکات بارز طراحى این پروژه است.

با توجه به پیچیدگی روابط اداری و دسته بندی های خاص و حریم های شخصی پرسنل، به موضوع روابط عملکردی در این پروژه با حساسیت بالایی پرداخته شد. در طول مسیر طراحى و اجرا نظام توزیع کاربرى ها به درخواست کارفرما از حالت فضاى باز و پیوسته ادارى، به ترکیب فضای باز و اتاق های اداری تغییر کرد.

اقدامات اجرای انجام شده در این پروژه که در مدت کوتاهى به نتیجه رسید شامل اصلاح تأسیسات مکانیکى طبقه، طراحی نور پردازى و تاسیسات برقی جدید، طراحی و تعویض کامل سقف کاذب ها، پارتیشن بندی، تغییر پوشش کف و مبلمان کامل دفاتر جدید است.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: