طرح جامع برای فرودگاه قطر

دسته بندی :پروژه های معماری جهان ۷ دی ۱۴۰۰ آرشیتکت 1545


هدف از این طراحی ایجاد یک هویت بصری قوی و ایجاد حوزه بندی های مستقل است.
اختصاصی معماری نیوز: طرح جامع فرودگاه قطر، با جمعیت 200.000نفری و مساحت 10 کیلومترمربع، به شرکت OMA واگذار شد. این طرح در واقع فرودگاه جدید HAMAD را به شهر دوحه قطر متصل می کند. طرح جامع این شرکت، مجموعه ای از 4 حوزه دایره ای شکل است که در طول خطوط موازی با باندهای فرودگاه قرار می گیرد.
هدف از این طراحی ایجاد یک هویت بصری قوی و ایجاد حوزه بندی های مستقل است. فاز یک این طرح جامع 30 ساله، که داخل فرودگاه و اطراف آن را به هم مریوط می سازد، سیر توسعه فضایی با کاربری تجاری، خرده فروشی، هتل ها و مناطق مسکونی است که احتمالاً برای زمان جام جهانی 2022 قطر آماده خواهد شد.
رم کولهاس در این باره اظهار می دارد که: ” از این که در چنین پروژه بزرگی در در شهر رو به رشد دوحه، شرکت کرده ایم بسیار خوشحالیم، شاید این اولین پروژه جدی در سرتاسر دنیاست که با هدف ارتباط میان فرودگاه بین المللی و شهر طراحی شده است.”
شریک مالی این پروژه، Iyad Alsaka، نیز در این باره این طرح بیان می کند که: ” فرودگاه شهر دوحه، پروژه مهمی ای در میان دیگر پروژه های شهرسازی شرکت OMA است که نیاز به همراهی برنامه ریزی های شهری حمل و نقل بی سابقه ای خواهد داشت. در حقیقت برنامه ما همکاری با HIAبه منظور تأمین اهداف این پروژه خواهد بود.”
هر منطقه از فرودگاه در طی احداث طرح جامع، هویتی مستقل خواهد داشت. برای مثال، منطقه تجاری این طرح جامع در قطب شبکه حمل و نقل طرح می گیرد.
خطوط حمل و نقل هوایی در کنار دفتر مرکزی و امکانات آموزشی مقامات هوایی جای می گیرد. منطقه لجستیکی، فضایی برای استقرار امکانات انبارداری و حمل بار فراهم می آورد و حوزه مسکونی که در مجاورت ساحل مارینای دوحه قرار دارد، مکانی برای کارمندان آتی فرودگاه خواهد بود. این در حالی است که محور مستقل سبز، که از شمال به جنوب کشیده شده است، این حوزه بندی ها را به هم مربوط می سازند.
محوطه سازی این مجموعه که توسط Michel Desvigne طراحی شده است، به عنوان فضایی برای استقرار ساکنان و گردشگران در نظر گرفته شده است. شبکه ای از فضاهای عمومی، باغات و پلازاها در دورتادور سایت کشیده شده اند، که توسط”پارک صحرایی” احاطه شده است.
این تیم طراحی، با همکاری شرکای OMA، Iyad Alsaka, Reinier de Graaf, Rem Koolhaas هدایت می شود؛ شرکت مشاور مهندسی WSP نیز در این طرح، سهیم خواهد بود. مدیر پروژه Slavis Poczebutas با همکاری Katrin Betschinger خواهند بود.
پیش بینی می شود که قبل از جام جهانی 2022، زیرساخت ها و امکانات اصلی پروژه، که در طی خطوط تاکسیرانی و پارکینگ های خطوط هوایی HIV و HIV2 قرار گرفته اند، تکمیل شود.

طرح جامع برای فرودگاه قطر

طرح جامع برای فرودگاه قطر

طرح جامع برای فرودگاه قطر

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: