مجموعه مسکونی Vasant Vihar


بنابراین دیوارهای آجری ضخیم تر که روزن های کنترلی دارند، فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب و حمام ها را در بر می گیرد، در حالی که قاب فلزی متخلل که با جدار عایق بندی شده پرشده است، نمای جنوبی و حوزه های نشیمن و پذیرایی را در برگرفته است که در طی روز نور طبیعی دریافت می کنند.
اختصاصی معماری نیوز:

مشخصات پروژه
معماران: معماران Vir. Mueller
محل احداث: دهلی نو، هندوستان
شرکا: Christine Mueller & Pankaj Vir Gupta
تیم طراحی: Harsh Vardhan Jain, Hillary Collins, Saurabh Jain, Kai Pedersen, Mansi Maheshwari, Laura Blosser, Elizabeth Shaw, Vijender Singh Rana
مساحت: 4100 مترمربع
سال احداث:2010

مجموعه مسکونی Vis Vihar به عنوان یک بنای چند خانواری طراحی شده است؛ که متشکل از دو واحد دوبلکس 4100 فوت مربع (طبقات زیر زمین، همکف، دوم و سوم) و یک تک واحدی 2050 فوت مربعی در طبقه اول است. پروژه در منطقه ای قرار گرفته است که جمعیت آن رو به رشد است.
از سوی دیگر این طراحی دارای سیستم سازه ای ترکیبی است- دیوارهای باربر آجری ( که به خوبی پاسخ گوی منطقه زلزله کد 4 است) که کالبد بنا را از سه ضلع در بر می گیرد، این در خالی است که سیستم قاب بتنی مسلح هسته اصلی ساختمان را محکم گرفته است. به عبارتی دیگر این پروژه ، هسته قاب بتنی باز است که در مجاورت توده محیطی از دیوارهای آجری قرار گرفته است.
بنابراین دیوارهای آجری ضخیم تر که روزن های کنترلی دارند، فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب و حمام ها را در بر می گیرد، در حالی که قاب فلزی متخلل که با جدار عایق بندی شده پرشده است، نمای جنوبی و حوزه های نشیمن و پذیرایی را در برگرفته است که در طی روز نور طبیعی دریافت می کنند. این خانه در حقیقت حالتی بی پیرایه از متریال خود را به نمایش می گذارد. مهمتر از همه این که نما دیگر احتیاجی به تعمیرات ندارد و دائمی است.
معماران در این طرح، از آجر بنایی به منظور پس و پیش کردن های ظریف و جابجایی در نما استفاده کرده اند؛ به این ترتیب سطحی بافت دار را از سازه آجری بیرون می کشد. پنجره های عمیق که در نمای ساختمان فرو رفته اند، با متناوب کردن این آجرها در دیوار مجاور برجسته می شوند.
در مقابل پنجره های حمام، با یک صفحه آجری، پوشانیده شده اند، که بر پتانسیل مجسمه وار سازی این متریال در نما تأکید می کنند. هرچه آجرها از شرق- که در مقابل نمای جلوی قرار دارد- به سمت جنوب – کهه در مقابل اضلاع قرار گرفته است- پیش می رود، دیوارهای باربر، از قاب بتنی با پوشش شیشه ای دورتر می شوند.
سرتاسر نمای جنوبی در مقابل در مقابل باغ پلکانی قرار گرفته است که از طبقه همکف به سمت زیرزمین حرکت می کند. جزییات تیرهای بتنی به منظور ایجاد لبه آبچکان طراحی شده است؛ که با لبه نازک خود، گلویی فولاد را قاب می کند. این حالت در حقیقت یک لوله جمع آوری آب باران است که آب های جمع آوری شده تراس را در یک مخزن زیرزمینی، ذخیره می کند.
کف آهکی در طراحی داخلی به خوبی جلا داده شده است تا نور دریافتی را منعکس کند، این در حالی است این رنگ در تضاد با دیوارهای اکسپوز آجری جلوه خاصی پیدا می کند. پله های بتنی که در اتاق های عمومی قرار گرفته است، نرده هایی از لوله های فولادی زنگ نزن که با دست کار شده است. برق و سیستم مربوط به تهویه مطبوع در شفت عمودی واقع در دیوار های خارجی قرار دارد که به این ترتیب سهولت در خدمات و تعمیرات را به همراه خواهد داشت.
از آنجایی که کودکان برای پرورش استعداد های حسی و عاطفی، تربیت می شوند، بی گمان پیوند و ارتباط حیاتی میان فیزیک او و مواد در فضای داخلی، از مهمترین عامل های تأثیرگذار است. در بحران های ناشی از هرج و مرج و تراکم در محیط های شهری بزرگ، احجام این ساختمان- که با نور، بافت و سایه پر شده است- به دنبال خلق محیط هایی آشنا با حسی شگفت انگیز است.
در خلق و طراحی خانه با مصالح بوم آورد و استفاده از کارگران بومی، معماران استفاده از بنای منظم و هندسی و روش های متعارف را به عنوان اساس معماری معاصر، مقدم شمرده اند. این مجتمع مسکونی، در حقیقت، سکونت هماهنگ با محیط پیرامون و معماری بدون مبالغه و همگام با هویت را مقدم می شمارد.

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

مجموعه مسکونی Vasant Vihar

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: