معرفی خانه‌ی اپرای گوانگژو

خانه‌ی اپرای گوانگژو یک تالار اپرای بزرگ و باشکوه واقع در شهر گوانگژوی چین است. این تالار توسط معمار مشهور عراقی تبار، زاها حدید Zaha Hadid طراحی و در سال ۲۰۱۰ افتتاح و راه‌اندازی شده است. این سالن با طراحی و ساخت بی‌نظیرش جز شناخته‌شده‌ترین تالارهای چین و جهان به شمار می‌رود و اکنون جز جاذبه‌های مهم گردشگری محسوب می‌گردد و دارای شهرت جهانی است.
زاها حدید در پی برنده شدن طرحش در یک مسابقه‌ی بین‌المللی معماری در آوریل ۲۰۰۲، که در آن رقبایی چون “رم کولهاس” و “کوپ هیملبلا”نیز شرکت داشتند، ساخت این بنای بزرگ را پی‌ریزی کرد و مراسم معرفی اولیه‌ی این طرح در سال ۲۰۰۵ برگزار شد.


خانه‌ی اپرای گوانگژو در جنوب چین واقع شده و پس از مرکز ملی هنرهای نمایشی چین و تئاتر بزرگ شانگهای، سومین سالن نمایش بزرگ چین به شمار می‌رود.منتقد سرشناس هنر و معماری، جاناتان گلنسی، این بنا را در روزنامه‌ی گاردین مورد تقدیر قرار داد و آن را بنایی فوق العاده با ظرافت و در خور برای اجرای تئاتر توصیف نمود.
شاهار استرو، فیلم‌ساز آمریکایی، هم‌زمان با مراسم افتتاحیه‌ی این مجموعه در ماه می سال ۲۰۱۰ اولین اثر مشترک خود با اپرای پوسینی، توراندوت، را به معرض نمایش گذاشت و که اثری بسیار بحث‌برانگیز در کشور چین تا آن زمان بود.


این پروژه با ۷۰۰۰۰۰ مترمربع مساحت و سبک معماری ساختارشکنانه نبض توسعه‌ی فرهنگی گوانگژو است. این تالار بزرگ‌ترین خانه‌ی تئاتر جنوب چین است که از پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا بهره می‌برد و به دلیل ساخت فوق حرفه‌ای و مدیریت صحیح پروژه توانسته ظرف مدت کوتاهی به یک مرکز فرهنگی بین‌المللی در جنوب چین، که شامل شهرهای ماکائو، هنگ کنگ و تائی‌یوان است و مرکز تولیدات فرهنگی آسیا را در دل خود دارد، تبدیل گردد و هنرمندان و بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسردنبا به سوی خود جلب نماید. این مکان همچون کاتالیزور، نقش موثری در توسعه‌ی امکانات فرهنگی شهر گوانگژو، مانند: موزه، کتابخانه و … داشته است. این مجموعه در آینده با ارائه‌ی هنرهای نمایشی متنوع گام‌های سازنده‌ای در جهت تقویت محتوای فرهنگی در منطقه کانتون (نام رسمی گوانگژو در هنگام حکومت جمهوری چین) و اصلاح نظام فرهنگی چین برخواهد داشت.

موقعیت بنا
خانه‌ی اپرای گوانگژو در جاده‌ی غربی ژوجیانگ، منطقه‌ی تیانهه، شهر گوانگژو، در استان گوانگدونگ ساخته شده است.
کانسپت خانه‌ی اپرای گوانگژ
ایده‌ی طرح این پروژه‌ دویست میلیون دلاری از دو سنگ کنار هم در بستر رود مروارید pearl river الهام گرفته شده است که به نوعی روابط پیچیده‌ی بافت شهری را به شکل چشمگیری به تصویر می‌کشد و نشان‌گر تلاش معمار زبردست این سازه، برای تلفیق سنت‌های فرهنگی نشات گرفته از تاریخ شهر گوانگژو، همراه با نوعی جاه‌طلبی و خوش‌بینی که آینده‌ی این شهر را خواهد ساخت، می‌باشد.
طراحی خانه‌ی اپرای گوانگژو تلفیقی هنرمندانه از مفاهیم چشم‌اندازهای طبیعی و تعامل و ارتباطی متقابل میان معماری و طبیعت است که موافق با اصول فرسایش و زمین‌شناسی و توپوگرافی ایجاد شده است. اصولابراساس فرم فرورفتگی‌های رودخانه‌‌ی مروارید و شیوه‌ی تغییر شکل آن‌ها در نتیجه‌ی فرسایش طراحی شده است.


قسمت‌های مختلف خانه‌ی اپرای گوانگژو
این سازه از یک سالن اصلی بتنی که طی پنج سال ساخته شده و نمایی از گرانیت و شیشه‌های بدون حفاظ و قابی فولادی دارد، یک سالن کوچک‌تر چندمنظوره، که برای هنرهای نمایشی و اپرا و کنسرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، فضاهای متعدد برای تمری نو یک بخش تجاری تشکیل شده است. سالن اصلی اجتماعات خانه‌ی اپرای گوانگژو با گنجایش ۱۸۰۰ صندلی از جدیدترین فن‌آوری عایق صوتی جهان برخوردار است. بخش تجاری مذکور نزدیک پارک شهر است و بازدیکنندگان می‌توانند از آن‌جا پس از عبور از پلکان یا یک رمپ طولانی که قبل از ورودی پارکینگ، مقابل سالن اصلی، قرار دارد، و از یک فضای نمایشی ثانویه دکور شده با اشکال خاص گرانیتی و شیشه‌ای می‌گذرد، به ساختمان اصلی برسند.مسیرهای متقاطع در اطراف این ساختمان قلمروها و عملکرد بخش‌های مختلف را تعریف می‌کنند.وجود این مسیرها و نقشه‌ی سیرکلاسیون این بنا، در داخل و خارج این ساختمان راهروهایی را ایجاد نموده که لابی‌ها و کافه‌ها را در خود جای داده است، که ضمن ایجاد سهولت تردد بازدیدکنندگان، امکان عبور و نفوذ نور طبیعی را به داخل و تا عمق تمامی زوایای ساختمان فراهم می‌آورد.


سالن اصلی
تالار کنفرانس مدور خانه‌ی اپرای گوانگژوتوسط متخصص آکوستیک، هارولد مارشال استرالیایی، طراحی شده است که در عین پیروی از طراحی آیرودینامیک نامتقارن این فضا، کیفیت صوتی کامل و بی‌نقصی را با تجهیزات و تکنولوژی به روز فراهم کرده، به نحوی که سبب می‌گردد کلیه‌ی صندلی‌های این سالن و صندلی‌های جایگاه ویژه صدایی با کیفیت یکسان دریافت نمایند. طراحی صندلی‌های این سالن الگویی نامتقارن دارد. بالکن‌ها به‌صورت پلکانی مانند آبشار در مقابل صحنه‌ ی اصلی فرود می‌آیند و از سه سو بر آن اشراف دارند. در سقف مقعر خانه‌ی اپرای گوانگژو هزاران چراغ کوچک تعبیه شده که باعث می‌شوند سقف پس از خاموش شدن چراغ‌های اصلی سالن همانند آسمانی پراز ستاره به نظر برسد.


صحنه‌ی نمایش (سن)
صحنه‌ی نمایش خانه‌ی اپرای گوانگژو که از چهار بخش فضای اصلی، سکوی پشتی و جناحین چپ و راست تشکیل شده است، مساحتی به ابعاد ۷۴ در ۴۶ متر و ارتفاعی معادل ۱۲ متر دارد.


تراس‌ها
در این سالن دو تراس وجود دارد که یکی از آن‌ها دارای کف چوبی است و مختص رقص باله است.
سالن تئاتر تجربی
این سالن فضایی شامل ۴۴۰ صندلی است که با عرض ۱۸ متر و طول ۲۶ متر فضایی مناسب به عنوان سالن همایش، سالن اجرای تئاتر و … قابل استفاده است. ترتیب و چیدمان صندلی‌ها بنابر شرایط قابل تغییر می‌باشد.


مصالح به کار گرفته شده در بنا
در بخش بیرونی خانه‌ی اپرای گوانگژو، ۷۵۰۰۰ پنل سنگی به همراه قاب‌های فولادی مورد استفاده قرار گرفته است و در محیط داخلی سالن اصلی پنل‌های بتنی مسلح فایبرگلاس (GFRC) به کار گرفته شده تا زبان معماری این مجموعه که گویای نوعی سیال بودن و یک‌نواختی و پیوستگی است در فضاهای داخلی نیز ادامه یابد.گچ نیز یکی از عناصر مورد استفاده در این بنا به منظور جان بخشیدن به فرم‌های مواج لابی اطراف سالن کوچک‌تر است.

کارفرما: شهرداری گوانگژو و دولت
معماران: گروه معماری زاها حدید
طراح: زاها حدید

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: