معماری خانه یزد، رتبه دوم جایزه معمار 93

دسته بندی :پروژه های معماری ایران ۱۳ آذر ۱۴۰۰ آرشیتکت 1543


معمار: مهدی گرامی
موقعیت بنا: مهدی آباد، یزد، ایران
سال اجرای پروژه: 2009-2012
متراژ بنا: 950 متر مربع

مهدی آباد به عنوان منطقه ای در حومه یزد به شمار می رود که سابقاً دارای باغ های قدیمی بوده، و اکنون به عنوان بخشی از شهر به شمار می رود. پروژه خانه یزد با 950 متر مربع، کالبدی جدید در این منطقه قدیمی می باشد.این پروژه توسط مهدی گرامی طراحی شده که یکی از اعضای گروه معماری کلیاس می باشد. خانه یزد رتبه دوم جایزه معمار 93 در بخش خانه های مسکونی تک واحده را بدست آورده است.


پروسه ایده پردازی:

یکی از ایده های مهم طراحی، پروسه بحث و گفتگوی طولانی با مشتری بوده تا برنامه فیزیکی مناسب برای این پروژه در نظر گرفته شود. به طور کلی 3 روش اصلی برای طراحی این ساختمان در نظر گرفته شده :
1. خلق حریم خصوصی مناسب و حذف نماهای مزاحم نسبت به ساختمان های اطراف
2. محور اصلی ساختمان رو به باغ باشد
3. در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و جهت گیری پروژه با رعایت موارد بالا


جداسازی فضاها:

از زبان معمار: ما سعی در تکرار صحیح الگوها و مفاهیم سنتی یزد، به شکلی مدرن داشته ایم. سازمان فضایی و تقسیم بندی فضاها، از طریق پردازش آگاهانه و مفاهیم سنتی شکل گرفته است. فضاها در شش بخش اصلی تعریف شده اند:
1.اتاق مهمان: تعبیه یک ورودی مستقل و مجزا که شامل پذیرایی، اتاق غذاخوری و اتاق خواب برای مهمان در نظر گرفته شده است.
2. بخش خصوصی: که به نشیمن و اتاق خواب اختصاص داده شده و تداعی کننده مفهوم خصوصی در خانه های سنتی است.
3. آشپزخانه: تعریف ما از آشپزخانه متفاوت تر از قرارگیری آن به صورت سنتی در خانه های قدیمی است. در این پروژه آشپزخانه در موقعیتی قرار گرفته که به طور مستقیم با نشیمن خصوصی، غذاخوری، اتاق مهمان، حیاط اصلی و حیاط نارنجستان در ارتباط است.
4. طبقه بالا: که دسترسی راحت برای اتاق مهمان، هم از خارج و هم از داخل خانه برای اقامت طولانی مدت مهمانان در نظر گرفته شده است.
5. حیاط نارنجستان: باغی که در درخت نارنج و چشمه غرق شده است. منطقه ای که اتاق ورزش، اتاق خدمتکار و مناطق خدماتی دیگر، حول آن شکل گرفته است.
6. حیاط اصلی: تعبیه استخر و فضایی برای گرفتن آفتاب که به سمت باغ خصوصی قرار گرفته، تا حریم خصوصی مناسبی برای این عرصه به وجود آورد.


پنچ اصل مهم که طراحان برای پروژه خود در نظر گرفته اند:
1. خلوص، سادگی، سهولت و دسترسی
2. وسعت مکان
3. احساس تعلق و خاطرات
4. دلالت بر حس آرامش و حفظ حریم خصوصی


طراح، تمرکز خود را بر روی سهولت ساخت و ساز و بهره برداری از خانه، و همچنین جنبه های مهم فضایی در نظر گرفته است. به عنوان مثال به جای سیستم های خنک کننده جدید (اسپیلت و کولرهای گازی) از کولر آبی استفاده شده که با توجه به هوای گرم و خشک کویری یزد، انتخاب مناسب تری است. همچنین جریان آب در کل پروژه به وسیله قنات هایی که در باغ حفر شده، تأمین می شود.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: