معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

ویلای کوهسار در کردان در سال 2013 توسط آرشیتکت برجسته علیرضا تغابنی، که معمار ویلای چرخان در خیابان دروس تهران نیز است، ساخته شده است. این خانه با 104 متر مربع مساحت در یک محوطه وسیع که دارای چشم انداز زیبای کوه های البرز می باشد، قرار گرفته است. با توجه به محدودیت های ساختاری، استراتژی طراحی، دنبال کننده مسیری بود که از طریق آن اسکلت اولیه می توانست به یک حجم خالص مکعبی که آن را در محدوده خود متمایز می کند تبدیل شود. کشش نما به سمت فضاهای باز و ستون ها نه تنها به نیازهای ساختاری پاسخ داده است بلکه به نماهای داخلی و خارجی کیفیت های فضایی نیز بخشیده است.نکته بسیار حائز اهمیت این است که طراحی این خانه در حالی انجام شد که اسکلت و دیوار های باربر پروژه در گذشته ساخته شده بودند.

به گفته آرشیتکت پروژه، “این پروژه، در حقیقت، حل یک معضل بود؛ زمانی به ما مراجعه شد که اسکلت و دیوارچینی انجام شده و یک سالی بود که به دلیل نارضایتی کارفرما، کار متوقف شده بود. در مرکز ویلا، فضای خالی هشت‌ضلعی وجود داشت که با ستون‌هایی محاط شده بود و کارفرما از شکل و اندازه آن ناراضی بود و پروژه را خفه و بسته می‌دید.

ما به این نتیجه رسیدیم که تنها راه نجات ویلا، تبدیل این نقطه ضعف به نقطه قوت است. بنابراین با بزرگ کردن فضای خالی و حذف قسمت جنوبی آن، دید ساختمان باز شد.

با تقویت سازه، کنسول جنوبی به تراس ساختمان اضافه شد تا با حذف اضافات دیگری مثل ورودی کناری و کلاه فرنگی روی سقف، پروژه به صورت یک مکعب درآید و ضلع جنوبی آن به داخل ساختمان کشیده شود و با چرخیدن دور فضای خالی، هم ستون‌ها را در خود حل کند، هم ارتباط پیوسته‌ای بین درون و بیرون برقرار سازد.

دیوار جنوبی که نمای ساختمان را می‌ساخت، بر اساس عملکردهای داخلی مثل ورودی اصلی، تراس اتاق خواب اصلی و یا نورگیرهای فضای شومینه تغییر شکل یافت و با ایجاد حفره‌ای در نما، دید و جریان هوا را در خود مکید و یکه و ممتاز در سایت نشست.

سیستم سازه، تیر و ستون فلزی بود که به دلیل اضافه شدن بخش‌هایی به ساختمان و حذف بخش‌هایی دیگر و همچنین ضعف‌های سازه گذشته، مورد محاسبه مجدد قرار گرفت و کل سازه مقاوم‌سازی شد. دیواره منحنی نیز برای حمل بار کنسول اضافه شده، عملکردی سازه‌ای یافت.

ویلای کوهسار در سه طبقه طراحی شده است که در طبقه همکف آن، فضاهای عمومی به همراه یک اتاق خواب مهمان قرار دارد، در طبقه اول، اتاق‌های خواب به همراه نشیمن خصوصی و در زیرزمین، فضاهای استخر، سونا و جکوزی طراحی شده است.

از دیگر نمونه های زیبای معماری ویلا در ایران می تواند به ویلای پارتکلا شاهکار معماری ایرانی در روستاهای مازندران اشاره کرد.

معمار: دفتر معماری دیگر (علیرضا تغابنی)
موقعیت: کردان، کرج
تاریخ: 1391
مساحت: 1118 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: فرشته کریمیان، خسرو زمردی
طراح: علیرضا تغابنی
توسعه طراحی: روح‌الله رسولی
همکاران طراحی: مسعود ساقی، فریده آقامحمدی
نظارت بر اجرا: مسعود ساقی، روح‌الله رسولی
مشاور مقاوم‌سازی سازه: وحید قره‌خانی
مشاور تاسیسات مکانیکی: هوفر اسماعیلی
مشاور تاسیسات الکتریکی: نینا عموشاهی
مشاور لندسکیپ: بابک مستوفی صدری
اجرا: شرکت اجرای خاص، سروش علی‌پور
همکار اجرا: فرزاد لطف‌اللهی
گرافیک و ارائه: هیوا فرج‌پور بختیاری، فرزاد کفایی، عسل کرمی، سپیده صراف‌زاده زرگر
عکس: پرهام تقی‌اف، ماندانا منصوری
جوایز: رتبه دوم گروه مسکونی جایزه معمار 1391

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: