آتریوم در معماری

دسته بندی :اطلاعات تخصصی تکنولوژی معماری ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ آرشیتکت 2798

در معماری آتریوم به فضای بزرگ و باز میان ساختمان گفته می‌شود که بیشترین استفاده‌ را در خانه‌های روم باستان به منظور تعبیه نور لازم و تهویه داخلی داشته‌ است در واقع به فضای بزرگی با سقف  باز یا پوشیده از نورگیر گفته می‌شود که توسط یک ساختمان احاطه شده است. 

آتریوم های امروزی که از اواخر قرن نوزدهم و بیستم گسترش پیدا کردند معمولاً دارای چندین طبقه ارتفاع و یک سقف شیشه ای با پنجره های بزرگ هستند که اغلب بلافاصله پس از ورودی اصلی قرار گرفته اند. آتریوم ها به دلیل دادن احساس باز بودن فضا و نور از محبوب ترین طرح ها شناخته می شوند از طرفی مهار آتش یکی از اصلی ترین چالش های طراحی آتریوم ها است زیرا طراحی ضعیف آن ها می تواند اجازه سرایت سریع آتش به طبقات بالایی را بدهد.

آتریوم

معماری مدرن همیشه در تلاش برای بهره وری حداکثری از نور و ویژگی های محیط طبیعی بوده به همین دلیل آتریوم یکی از راه حل های کاربردی در زمینه تامین نور برای فضا های داخل ساختمان است. این فضا تا حدودی بین گلخانه و حیاط خانگی است اما از لحاظ موقعیت قرار گیری با این دو فضا تفاوت دارد. گلخانه صرفا در بیرون فضای ساختمان قرار می گیرد و حیاط نیز در فضایی مستقل از ساختمان تعبیه می شود. آتریوم در عین فراهم کردن فضای باز و مشابه با حیاط، فضایی به مراتب خصوصی تر و با حفظ حریم شخصی ارائه می دهد که می تواند شرایط مناسبی برای اجتماعات خانوادگی و دوستان فراهم کند.

آتریوم پدیده ای جذاب و خارق العاده در دکوراسیون داخلی ساختمان ها می باشد که زندگی های امروزی را به گونه ای شگفت انگیز با طبیعت پیوند می دهد.

 سابقه حضور این فضای مجزا مختص به معماری مدرن نیست، اما در معماری مدرن و فرم و ساختار امروزی، با دو کاربرد اساسی یعنی فراهم نمودن نور طبیعی و به کارگیری آن و تهیه کردن تهویه مطبوع برای فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار آتریوم های امروزی علاوه بر این دو کاربرد اساسی، مزیت های دیگری نیز دارند که آن ها را نسبت به نمونه های قدیمی، متمایز می کنند.

آتریوم چیست

در ساختار آتریوم های امروزی علاوه بر دیوار و سقف شیشه ای، از تهویه مکانیکی، سایبان و دریچه های پایینی و بالایی نیز استفاده می شود. هدف از به کارگیری این مجموعه در آتریوم، کمک به ایجاد جریان هوای مناسب، متعادل سازی هوا با توجه به شرایط محیطی و در نهایت ایجاد محیطی قابل کنترل و مناسب برای رشد پوشش گیاهی داخلی آتریوم است. بدون این تجهیزات، میزان اتلاف حرارتی ساختمان از طریق آتریوم بسیار بالا می رود.

منبع از سایت study، ساختمون

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: