ابزارهای موردنیاز معماران

دسته بندی :اطلاعات تخصصی تکنولوژی معماری ۱۸ آبان ۱۴۰۱ آرشیتکت 1453
ابزارهای معماری

هرچند این روزها نرم‌افزارها متعدد طراحی در حال گرفتن جای ابزارهای دستی هستند اما همچنان لوازم نقشه‌کشی و نوشت‌افزارهای مهندسی طرفداران خودشان را دارند و دانشجویان رشته‌ معماری از آن‌ها برای رسم‌های مهندسی و ترسیم نقشه‌های ساختمان استفاده می‌کنند و مهارت خود را بالا می‌برند. تنوع ابزارهایی که برای ترسیم استفاده می‌شوند زیاد است بدین منظور در این مقاله به معرفی 13 ابزار ترسیمی می پردازیم

ابزارهای طراحی برای یک معمار:

1- کاغذ پوستی ( Tracing paper )

کاغذ پوستی کاغذی است سفید و نسبتا نازک که برای کارهای تمرینی و طرح های اولیه مخصوصا در رشته معماری استفاده می شود. یک کاغذ پوستی با کیفیت به رنگ سفید است به طوری که تصاویر و خطوط به خوبی روی ان دیده شود از طرفی سطح کاغذ باید ضخامت کافی داشته باشد و جوهر خودکار به پشت کاغذ پس ندهد.

 

2- تخته برش ( Cutting Mat )

در حرفه و رشته معماری همه چیز به‌دقت بسیار بالایی نیازمند است، تخته برش یا مت ابزاری است که برای برش زدن مقوا، فوم مورد استفاده قرار می گیرد. این صفحه در اثر برش خش نمی افتد و برخلاف شیشه باعث کند شدن تیغه ی کاتر نیز نمی شود. ضخامت آن 1.5 میلی متر و سطح آن به صورت مدرج با مقیاس های سانتی متر و اینچ می باشد. 

ابزار معماری

3- تخته شاسی ( chassis board)

معماران هنگام طراحی یا ترسیم نقشه ها نیاز به سطحی صاف و محکمی دارند و تنها در این صورت می توانند یک خط تمیز و واضح در کار خود ایجاد کنند به همین دلیل ضروری است که از تخته شاسی یا میز مخصوص نقشه کشی استفاده کنند.

 

4- خط کش    (T-square) 

وسیله ای است که برای ترسیم خطوط افقی به کار می رود. معمولاً خط کش های تی در دو نمونه ساخته می شوند :

یکی خط کش با سر ثابت که فقط برای رسم خطوط افقی قابل استفاده است و  دیگری خط کش با سر متحرک که تحت هر زاویه ای قابل تنظیم است و می توان به وسیله آن خطوط با زاویه دلخواه تنظیم نمود.

 ازخط کش  نباید برای برش کاغذ یا مقوا و مثال آن استفاده کرد. چون امکان دارد وسایل برنده مثل کاتر و امثال آن به لبه خط کش تی صدمه برساند.

خط کش T

5-  گونیا (Set square)

برای کشیدن خطوط قائم و کلیه خطوطی که دارای زاویه ای مشخص (ضریبی از عدد 15) باشند، از گونیا استفاده می شود. گونیا دو نوع است: گونیای ثابت و گونیای متغیر. گونیای ثابت دو نوع است: گونیای 45 درجه و گونیای 30-60. گونیای 45 درجه دارای زوایای 45 درجه است و گونیای 30-60 دارای زوایای 30 و 60 درجه می باشد. و اما گونیای متغیر، گونیای متغیر دارای لولایی است که می توان به کمک آن زوایای مختلف را ترسیم کرد.

 

6- شابلون

برای رسم انواع و اقسام اشکال و نوشته ها در معماری انواع و اقسام شابلون وجود دارد داشتن اشل مبلمان، اشپزخانه و … در مقیاس1 به 100 و 1 به 200 برای دانشجویان ترم اول و دوم  باعث راحتر شدن نقشه کشی می باشد شابلون ها انواع مختلفی دارند مانند شابلون مبلمان، شابلن اشکال هندسی در سایز های مختلف و پیستوله که در واقع شابلنی است برای رسم خطوط منحنی

شابلون منحنی
شابلون مبلمان

7- راپید

 قلمی است که در ضخامت های مختلف در بازار موجود است. زمانی که جوهر این قلم تمام شود شما به راحتی می توانید در آن جوهر بریزید. هنگام ترسیم قلم راپید را باید به نحوی در دست بگیریم که زاویه قلم با خط افق از 80 درجه کمتر نباشد. در غیر این صورت، خط به صورت مقطع رسم می شود و اگر برای مدت زمان طولانی از قلم راپید به طور نادرست استفاده شود. نوک قلم در یک جهت ساییده شده، کاغذ را پاره می کند و در اخر پیشنهاد می شود یا سری زوج (0.2 و 0.4 و ..) یا سری فرد (0.1- و 0.3 و …) خریداری شود.

 

8- فوم برد

فوم برد یک تخته شاسی با هسته ‎ای از جنس پلی استایرن فشرده و روکشی مخصوص می باشد که به دلیل نوع مواد سازنده آن سبک، دارای مقاومت بالا، ضد رطوبت، صاف و قابل برش است. فوم برد قابلیت چاپ را نیز دارا می باشد. فوم برد ها انواع متنوعی دارند که در رنگ روکش، رنگ هسته، چسب دار بودن، ضخامت و ابعاد به چندین نوع تقسیم می شوند.

 (مزیت فوم برد نسبت به فوم معمولی این است که فوم برد ها دارای یک روکش هستند)

راپید
فوم برد

9- مقوا ماکت

ماکت یک نمونه سازه کوچک از سازه ای بزرگ است. این نمونه ساخته می شود و تلاش می شود تا همه جزئیات سازه اصلی در آن گنجانده شوند.تهیه ماکت به مهندسان و هنرمندان کمک می کند تا ایده های ذهنی دو بعدی خود را به شکل سه بعدی در معرض نمایش قرار دهند.در واقع ساخت ماکت برای اجرای نهایی طرح های بزرگ و گران قیمت در ابعاد بزرگ امری بسیار ضروری و مفید است.

10- چسب فوم

چسب پلی استیرن یا همان چسب فوم کاربرد بسیار زیادی دارد و به کمک آن می‌توانید قطعاتی از جنس‌های گوناگون را بچسبانید. این چسب با فرمولی انحصاری ساخته‌شده است. ومحصولی بر پایه آب , شفاف و بدون حلال می باشد که هیچ خوردگی در سطوح مورد استفاده ایجاد نکرده و توانایی استفاده در مصارف مختلفی از جمله چسباندن کاغذ ,مقوا,کاردستی, ماکت سازی و چسباندن قطعات یونولیت (بدون خوردگی) را دارد  البته بر ای ساخت ماکت با فوم باید توجه کرد که حتما از چسب مخصوص فوم استفاده شود زیرا استفاده از سایر چسب ها باعث آب شدن و از بین رفتن قطعات فومی می شوند.

11- چوب بالسا

چوب بالسا با توجه به وزن کم و استحکام بالا در ساخت هواپیمای مدل، ماکت های معماری، اجسام پرنده و حتی قایق مدل استفاده می شود. از خصوصیات دیگر چوب بالسا سمباده خور بودن و برش راحت آن است که به سازندگان مدل کمک می کند. کیفیت برش و حکاکی چوب بالسا با لیزر نسبتا مناسب می باشد اما قیمت آن نسبت به چوب های ام دی اف گرانتر می باشد.

 

12- ماژیک راندو

راندو یا به عبارتی همان رندر را می توان به عنوان ارائه نهایی محصول تعریف کرد. این ارائه به صورتی باید باشد تا تعامل بین مخاطب و پروژه به بهترین شکل صورت بگیرد. به طور مثال در فرآیند کلی راندو یا همان رندرینگ با اضافه کردن فیگورهای انسانی یا درختان متناسب با فضای پروژه تون یا حتی سایه افکنی و نورپردازی کیفیت ارائه پروژتون را به شدت افزایش دهید. در رشته هایی مانند معماری، شهرسازی و عمران طراحان طرح های خود را به شکلی ارائه دهند که هرچه بیشتر و راحت تر قابل فهم و ارتباط گیری باشد.

طراحان به منظور ارائه زیبا و دقیق تر خود در طرح های اسکیسی و شیت بندی خود بر روی مهارت راندو حساب باز می کنند.نکته مهمی که باید در این جا به آن اشاره کنیم تفاوت راندو و نقاشی است. شما با راندو کردن تلاش می کنید تا حدود خط هارا از هم جدا کرده و مرز مشخصی بین آن ها ایجاد شود ولی در نقاشی شما این خط هارا به وجود می آورید.

ماژیک راندو

13- اشل

خط کشی است مدرج، معمولاً با تیغه مثلث (فرمهای دیگری وجود دارد) دارای 6 لبه که روی هر لبه آن یک مقیاس بسیار دقیق مدرج شده است. جنس اشل، پلاستیک فشرده به رنگ سفید می باشد. ز اشل به هیچ وجه نباید برای خط کشی و یا برش کاغذ استفاده کرد. بلکه منحصراً مختص اندازه گیری و اندازه گیری است و باید پس از پایان کار در جلد مخصوص خود قرار داده شود.

امتیاز دهید
آرشیتکت

  1. معمار گفته؛
    ۱۴:۲۸ ۱۴۰۱/۰۹/۰۷

    مقاله خوبی بود، فقط اگر به ابزارهای الکترونیکی هم بیشتر بپردازید بهتر هم میشه

    • آرشیتکت گفته؛
      ۰۷:۰۸ ۱۴۰۱/۰۹/۲۱

      سلام دوست عزیز، بله حتما
      روز خوبی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: