استادیوم بین المللی و دهکده المپیک آدیس آبابا

دسته بندی :تاسیسات ۸ آذر ۱۴۰۰ آرشیتکت 1290

 

معمار LAVA & JDWA Architecture :
کارفرما: کمیسیون ورزشی اتیوپی
موقعیت بنا: آدیس آبابا، اتیوپی
متراژ بنا: 60 هکتار


فوتبال و دو میدانی به عنوان دو عنصر ورزشی مهم و ارزشمند برای مردم اتیوپی به شمار می رود. فیفا از ورزشگاه جدید المپیک آدیس آبابا با گنجایش 60000 هزار نفر به همراه تکنولوژی های روز پرده برداشته است. گروه معماری LAVA به همراه شرکت طراحی و اجرایی اتیوپیایی JDAW این ورزشگاه را برای مسابقه معماری و کمیسیون ورزشی فدرال اتیوپی طراحی کرده اند. دهانه عظیمی که در سرتاسر این ورزشگاه طراحی شده یک عمل هوشمندانه و جالب برای به کارگیری پیست دو و میدانی در این کشور بر خلاف ورزشگاه های اروپایی است که صرفاً در طراحی استادیوم فوتبال پیست را لحاظ نمی کنند.

 


فرم کلی و نحوه چیدمان پوسته در به کارگیری انرژی طبیعی و شرایط زیست محیطی، تأثیر به سزایی داشته است. مسئله ای که در ورزشگاه های قطر که میزبان جام جهانی 2022 می باشند صورت نگرفته و هزینه گزاف فروش نفت در خنک سازی استادیوم ها و مصرف بیش از حد انرژی از اولویت های اصلی مسئولان برگزاری این مسابقات است.


منابع طراحی این پروژه در راستای کاوش های باستان شناسی و بناها و خانه های تاریخی در محدوده این سایت صورت گرفته تا علاوه بر خصوصیت ورزشی، بتواند عموم و توریست ها را به این شهر جذب کند. کانسپت فرم و پوسته نما با توجه به محصولات کشور اتیوپی مانند دانه های قهوه شکل گرفته است. سقف ورزشگاه از یک قشای هوشمند و سبک تشکیل شده که علاوه بر پوشش مناسب و شفاف آسمان گسترده، چشم اندازی فوق العاده را نسبت به زمین به نمایش می گذارد.. طراحی پلان این مجموعه که توسط گروه معماری LAVA و JDAW خلق شده با توجه استاندارد های فیفا برای مسابقات فوتبال، کنسرت ها و جشنواره های ملی و مذهبی به وجود آمده است. کلیت این مجموعه شامل: عرصه های باز، دفتر کمیسیون ورزشی، واحد های تجاری و اداری و رستوران می باشد.

 

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: