الب فیلهارمونی، گران ترین سالن کنسرت جهان

دسته بندی :دسته بندی نشده ۹ شهریور ۱۴۰۲ آرشیتکت 2288

سالن کنسرت Elbphilharmonie در هامبورگ آلمان سرانجام در 11 ژانویه 2017 افتتاح شد. این سالن بی نظیر، توسط معماران سوئیسی در بالای یک انبار قدیمی از دهه 60 که برای نگهداری دانه های کاکائو استفاده می شد، طراحی شده است.

این پروژه در سال 2003 با بودجه اولیه 80 میلیون یورو توسط شهر به تصویب رسید. قرار بود این پروژه در سال 2009 افتتاح شود، اما در آن زمان بودجه این پروژه به طور جدی به 790 میلیون یورو افزایش یافته بود و حتی به پایان نرسیده بود و آن را به موضوع اختلافات حقوقی، تحقیقات مجلس و اعتراضات عمومی تبدیل کرد. با این حال، پروژه از آن مرحله عبور کرد و در نهایت چند ماه پس از افتتاح میدان خود در نوامبر 2016 افتتاح شد. افتتاحیه ای که در آن میدان حدود 400000 بازدیدکننده داشته است.

گران ترین سالن کنسرت
گران ترین سالن کنسرت

 تصاویر متضاد انبار قدیمی  با آجرهای قرمز آن و نمای تمام شیشه‌ای مدرن Elbphilharmonie که آبی رودخانه را در بالای آن منعکس می‌کند، نقطه عطفی کاملاً برجسته برای شهر آلمانی است که فاقد یک نشانه مشخص است. ساختمان جدید طراحی شده شامل یک سالن کنسرت با 2100 صندلی و یک سالن موسیقی مجلسی برای 550 نفر است، اما این همه چیز نیست. Elbphilharmonie به خودی خود  یک مجموعه شهر مانند است که  شامل یک میدان عمومی، یک هتل، 45 آپارتمان لوکس، رستوران، یک مرکز سلامت و تناسب اندام و سالن  کنفرانس است.

موسیقی برای افتتاحیه بزرگ "در اینجا زمان تبدیل به فضا می شود"

پس از سخنان رئیس جمهور، شهردار و معمار طراح، کنسرتی توسط ارکستر مقیم NDR “Elbphilharmonie” در سالن بزرگ برگزار شد. برنامه ای که توسط رهبر ارکستر توماس هنگلبروک ترتیب داده شده است،

 ارکستر قطعات کلاسیک آهنگسازان آلمانی واگنر، بتهوون و مندلسون را نواخت و تماشاگران از نزدیک شاهد آکوستیک پیشرفته سالن جدید بودند. این آکوستیک پیشرفته نتیجه همکاری معماران هرتزوگ و دی مورون و آکوستیکست ژاپنی یاسوهیسا تویوتا بود برای  اکوستیک کردن سالن از تکنیک‌های طراحی پارامتریک برای تولید 10000 پانل آکوستیک منحصربه‌فرد با سلول‌هایی شبیه نگاتیو صدف‌های دریایی استفاده شد.

پله برقی شگفت انگیز

طراحی پله برقی این  ساختمان به اندازه خود ساختمان چشمگیر است.«Tube» طولانی ترین پله برقی در اروپای غربی است. بازدیدکنندگان از طریق ان  به میدان می‌رسند. سواری بر روی پله برقی 82 متری که اصطلاحا تیوب نامیده می شود، دو دقیقه و نیم طول می کشد و بازدیدکنندگان را به میدان عمومی در ارتفاع 37 متری می برد. به گفته شرکت فنلاندی Kone، این پله برقی دو خطه و منحنی محدب “طولانی ترین پله برقی در اروپای غربی و تنها در جهان است که یک قوس را توصیف می کند”.  دیوارها با رنگ‌های روشن گچ‌کاری شده‌اند و با 7900 اسپنگل شیشه‌ای پوشیده شده‌اند که نور لوله را منعکس می‌کنند. به سمت بالا خم می شود و مسافر به سقف نزدیک تر و نزدیک تر می شود تا اینکه در نیمه راه به کوتاه ترین مسافت می رسید. پس از آن، سقف دوباره به سمت بالا حرکت می کند.

این در حالی است که طولانی ترین پله برقی جهان در ایستگاه متروی مسکو “پارک پوبدی” واقع شده است، طول آن 126 متر است و زمان سفر آن 3 دقیقه است.

 

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: