برج سوزن فضایی

دسته بندی :پروژه های معماری جهان ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ آرشیتکت 2055

سوزن فضایی یک برج رصدی در سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده است که به عنوان نماد شهر در نظر گرفته می شود این برج واقع در محله پایین کوئین آن، در مرکز سیاتل برای نمایشگاه جهانی در سال 1962 ساخته شد که بیش از 2.3 میلیون بازدید کننده را به خود جلب کرد.سوزن فضایی زمانی با 184 متر ارتفاع و 42 متر عرض بلندترین سازه در غرب رودخانه می سی سی پی بود، وزن آن 9550 تن است و در برابر بادهایی که سرعت  320 کیلومتر در ساعت دارند  و زلزله هایی که  بزرگی 9 ریشتر دارند مقاوم است. 

یرج فضایی سیاتل

بخش های برج

Space Needle دارای یک عرشه مشاهده در ارتفاع 160 متری از سطح زمین است و درواقع ظاهر  ان شبیه بشقاب پرنده است و برای الهام بخشیدن به مردم برای نگاه به آینده ساخته شد، این بخش از  برج  چشم اندازی از خط افق مرکز شهر سیاتل، کوه های المپیک و کاسکید، کوه رینیر، کوه بیکر، خلیج الیوت  را ارائه می دهد. بازدیدکنندگان می توانند با آسانسور به بالای سوزن فضایی برسند که 41 ثانیه طول می کشد. مرکز برج دارای تکیه گاه هایی برای 3 آسانسور و پله هایی است که بیشتر برای موارد اضطراری استفاده می شود. سطح Skyline برای رویدادهای خصوصی  استفاده می شود.

 پایین ساختمان دارای یک رمپ مارپیچ بزرگ است که گردشگران در مسیر خود به سمت آسانسورها از آن بالا می روند.

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

ایده ای فوق العاده برای معماری

معماری سوزن فضایی نتیجه همکاری بین  ادوارد ای. کارلسون و جان گراهام است. آن ها از یک بالون غول پیکر متصل به زمین (پایه با شیب ملایم) و بشقاب پرنده (هاله ای که رستوران و عرشه مشاهده را در خود جای داده است) ایده گرفته اند . 

برای چندین دهه، دیسک معلق Space Needle  دو رستوران  در 150 متری  از سطح زمین داشت، رستوران های  سوزن فضایی در ابتدا Eye of the Needle  و Emerald Suite نام داشت. این رستوران‌ها در سال 2000 بسته شدند تا راه را برای SkyCity (رستورانی بزرگ‌تر که غذاهای شمال غربی اقیانوس آرام ارائه می کرد)  باز شود. در سال 1993 آسانسورها با نسخه های کامپیوتری جدید جایگزین شدندو سرعت 16 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند.

در 31 دسامبر 1999 برای اولین بار پرتوی قدرتمند از نور رونمایی شد. این چراغ که Legacy Light یا Skybeam نامیده می‌شود، با لامپ‌هایی کار می‌کند که در مجموع 85 میلیون کاندلا بود و از بالای سوزن فضایی به سمت آسمان می‌درخشید  تا به جشن‌های ملی و مناسبت‌های خاص در سیاتل احترام بگذارند

 

شدت نور با واحد کندلا یا کاندلا (Candela یا Cd) اندازه‌گیری می‌شود که در گذشته این واحد را با نام Candle (در انگلیسی به معنای شمع) نیز می‌شناختند. شدت نور همان  نور منتشر شده از منبع نور در یک جهت خاص را مشخص می‌کند. یک شمع معمولی تقریبا یک کاندلا شدت نور دارد

در ابتدا برنامه ریزی شده بود که این چراغ ها 75 شب در سال روشن شود، معمولاً کمتر از 12 بار در سال استفاده می شود اما در پاسخ به حملات 11 سپتامبر 2001 یازده روز متوالی روشن ماند.

راه پله اصلی دارای 848 پله  تا بالای عرشه رصد است. برج سوزن فضایی در زمانی که توسط شرکت ساختمانی هاوارد اس رایت ساخته شد و جالب است که  برخلاف بسیاری از سازه های مشابه دیگر، مانند برج CN در تورنتو، سوزن فضایی برای اهداف پخش استفاده نمی شود. سوزن فضایی با هزینه 4.5 میلیون دلار ساخته شد اما در سال 2000، بازسازی ان 20 میلیون دلار هزینه داشت.هر سال در شب سال نو، نمایش آتش بازی برای  Space Needle  که با موسیقی هماهنگ است طراحی می شود. 

1/5 - (1 امتیاز)
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: