برج مسکونی آبی نیویورک (Blue Tower)، برنارد چومی

تحریریه آرشیتکت : برج مسکونی Blue (2007- 2004) در جنوب شرقی نیویورک، اولین طرح مسکونی و بلندمرتبه چومی و دومین تجربه حرفه ‏ای او در این شهر بود. این برج نزدیک به 50 متر ارتفاع، 17 طبقه و 32 واحد مسکونی یک و دوخوابه دارد. چومی معتقد است فرم منحصر به فرد برج، آن‏را از سایر ساختمان‏های بلندمرتبه متمایز می‏کند. او با وجود قوانین سرسختانه منطقه‏ بندی در نیویورک، پوسته‏ای جدید و فرمی شاخص ابداع کرد، چراکه برج بروی بنایی تجاری بنا شده است. جداره این بنا تصویری موزاییکی از اجتماع متراکم اطراف آن به نمایش می‏گذارد که در لبه انتهایی نما با تصویری از آسمان ادغام می‏شود. چهارهزار قطعه شیشه در پرده‏های مختلف رنگ آبی این جداره را شکل داده‏اند.

نمای مورب این برج که تابعی است از قوانین عقب‏نشینی جداره، این امکان را فراهم می‏کند تا هر واحد مسکونی در قسمت نشیمن و غذاخوری یک پنجره سرتاسری داشته باشد.

سازه برج ترکیبی است از بتن درجا و جداره شیشه ای. در طراحی داخلی واحدهای مسکونی نیز از مصالح پایدار استفاده شده است؛ بامبو و سنگ در کف و دیوارها با پوشش سفید رنگ پوشانده شده‏اند. همچنین بام بنای تجاری قدیمی، فضای غیرقابل استفاده بود که چومی با تبدیل آن به باغی شهری یک فضای تعاملی درخور خلق کرده است.

برج مسکونی آبی نیویورک

برج مسکونی آبی نیویورک

برج مسکونی آبی نیویورک

برج مسکونی آبی نیویورک

منبع : سایت مرجع معماری

مترجم : حسین مطلبی

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: