تقسیم فضایی ، روش ها و ابزار آن در معماری داخلی

دسته بندی :معماری داخلی ۲۴ مهر ۱۴۰۰ آرشیتکت 1628

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید از یک فضای مشخص استفاده های متنوعی داشته باشید، درحالی که نگران شلوغی و بی نظمی حاصل از آن هستید. یکی از دغدغه های طراحان داخلی برای تقسیم فضایی این است که بتوانند بدون استفاده از دیوار و قطع ارتباط بصری فضای مورد نظرشان را تفکیک کنند و حد مرزی مشخص را با توجه به کاربری مورد نظر در فضا به وجود بیاورند.

ترازهای کف و تقسیم فضایی


به روش های مختلف می توان با ایجاد اختلاف سطح در کف حد و مرزی را برای تقسیم فضایی تعیین کرد. ارتباط این سطوح را می توان به وسیله راه پله حفظ نمود.
عبور مسیر حرکتی در فضای مورد نظر و یا ایجاد شکاف و چشم انداز یکی دیگر از ترفندهایی است که می توان در کف به کار گرفت.

ترازهای سقف و تغییرات آن برای ایجاد تفکیک فضایی


تغییر شکل در سقف، ایجاد شکست، استفاده از سقف کاذب در بخشی از فضا و نصب چراغ در سقف می تواند ظاهری ایجاد کند تا در ذهن کاربر، تقسیم فضایی مد نظر طراح به صورت نا خود آگاه ایجاد شود.
استفاده از نورگیر های سقفی و عبور تیرها در سقف نیز همین تاثیر را در ذهن کاربر ایجاد خواهد کرد.

تقسیم فضایی به وسیله ایجاد تغییرات بر روی دیوار

الگو، بافت، رنگ و جنس مصالح مصرفی در یک دیوار می تواند تغییر کند بنابراین در برش بصری ایجاد شده در اثر همنشینی مصالح متفاوت، حس تفکیک فضایی را به کاربر القا می کند.
الگوی پنجره ها و نصب چراغ ، تابلو و علائمی روی دیوار که همگی در طراحی دکوراسیون فضا دخیل هستند به یاری تقسیم فضا خواهند آمد.
محل قرارگیری درب و پنجره، ایجاد فرورفتگی، وجود ستون ها، تغییر مسیر دیوارها در پلان و ایجاد شکلهای متنوع هندسی نیز در این امر تاثیر گذار خواهد بود.

استفاده از گیاهان در تقسیم فضایی


وجود گیاهان در هر فضایی باعث ایجاد طراوت و تازگی در آن می شود. ارتباط با گیاهان برای همه ما نشاط آور است. برای تقسیم فضای مورد نظرتان می توانید با ایجاد یک فرورفتگی در کف و کاشت گیاهان این کار را انجام دهید.
قرار دادن گلدان ها و یا استفاده از آنها به عنوان آویزهای سقفی نیز می تواند مفید باشد.

تقسیم فضایی و وجود آبنما



وجود آب و صدای دلنشینش همیشه باعث ایجاد آرامش می شود. شما می توانید از فواره و حوض ها به منظور ابزاری برای تفکیک فضایی استفاده کنید.

استفاده از مبلمان و وسایل تزئینی برای ایجاد تفکیک فضایی


با انتخاب مکان مناسب برای مبلمان و میز غذاخوری، کمدها ، قفسه های کتاب ، شومینه، ویترین ها، وسایل تزئینی و… فضای مورد نظرتان را به بخش های مختلف تقسیم کنید.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: