جایزه معماری آقا خان

جایزه معماری آقاخان هر سه سال یکبار به پروژه هایی اعطا می شود که استانداردهای جدیدی را در زمینه معماری، شیوه های برنامه ریزی، حفاظت از تاریخ و معماری منظر تعیین کنند. این جایزه به دنبال شناسایی و تشویق مفاهیم ساختمانی است که با موفقیت به نیازها و آرزوهای جوامع در سراسر جهان که مسلمانان در آن حضور چشمگیری دارند، پاسخ می دهد.

این جایزه از همان ابتدا نه تنها برای ارج نهادن به دستاوردهای استثنایی، بلکه برای طرح سؤالات اساسی طراحی شد. برای مثال :

چگونه معماری اسلامی می‌تواند ارزش‌های تداوم فرهنگی را به‌طور کامل‌تر بپذیرد و در عین حال به نیازها و آرمان‌های جوامعی که به سرعت در حال تغییر هستند نیز توجه کند؟ چگونه می‌توانیم تنوع تجربیات انسانی و تفاوت‌های موجود در محیط‌های محلی را با پاسخ‌گویی بیشتری منعکس کنیم؟ چگونه می‌توانیم به سنت‌های موروثی احترام بگذاریم و در عین حال درگیر سردرگمی‌های اجتماعی جدید و امکانات فناوری جدید باشیم؟

آقا خان کیست ؟

 

آقاخان  پسر شاهزاده علی خان و شاهزاده تاجودالله علی خان، در 13 دسامبر 1936 در ژنو به دنیا آمد. او دوران کودکی خود را در نایروبی، کنیا گذراند و سپس به مدت 9 سال به مدرسه Le Rosey در سوئیس رفت. او در سال 1959 از دانشگاه هاروارد با مدرک لیسانس در تاریخ اسلام فارغ التحصیل شد.

اقا خان

جایزه آقا خان چگونه شکل گرفت ؟

شاهزاده کریم آقاخان چهارم جایزه معماری آقاخان را در سال 1977 تأسیس کرد. در آن زمان، جوایز معماری بسیار کمی در وسعت بین المللی وجود داشت. برخی معتقدند که این جایزه ناشی از “غم و اندوه آقاخان از وضعیت معماری در جهان اسلام در دهه 1970” و اعتقاد وی به اهمیت محیط ساخته شده در شکل دادن به کیفیت زندگی یک جامعه است.

پروژه های ایرانی و کسب جایزه آقا خان

پل طبیعت

خانه 40 گره تهران، اثر علیرضا مشهدی‌میرزا و حبیبه مجدآبادی 

خانه چهل گره ساختمانی مسکونی است که در یکی از مناطق متوسط تهران ساخته شده است. این ساختمان دارای پنج طبقه و ده واحد مسکونی کوچک است که برای قشر تحصیل کرده با در آمد متوسط و کم طراحی شده است. این طرح سعی دارد نشان دهد که معماری محصول مصالح گران قیمت و یا تکنولوژی پیشرفته ساختمانی نبوده و حتی با بودجه های اندک، اقشار مختلف جامعه میتوانند از مزایای معماری فکر شده بهرمند شوند .

 این ساختمان که طرحی پیچیده دارد با روش های اجرایی مختص خود با هزینه کم و نیروی کار ساده به اجرا در آمده است و به موازات طراحی ساختمان روش های اجرایی نیز خاص طرح تدوین شده اند. طراحان این ساختمان بر این باورند که در کشوری مانند ایران با تکنولوژی متوسط اجرایی و نیروی کار غیر متخصص میبایست روش های اجرایی ابداعی مختص پروژه ایجاد شوند تا پروژه بتواند خود را با شرایط اجرایی بومی تطبیق داده و نتیجه مورد نظر طراحی بدون کمترین آسیب به طرح معماری حاصل شود. از افتخارات این پروژه میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد:

فینالیست جایزه جهانی آجر 2014

فینالیست مسابقه معماری آقاخان 2016

خانه منوچهری در کاشان و پل طبیعت تهران از دیگر پروژه هایی هستند که جایزه معماری آقا خان را دریافت کردند.

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: