خانه ای زیر قایق

یکی از چالش های معماران، ایجاد تعادل و سازگاری بین طرح ها و ایده های معمارانه  و محدودیت های محل پروژه است از دیگر چالش های مهندسان معمار، پیدا کردن راه حل‌هایی برای ترکیب تعدادی فضای کاملاً متفاوت با ابعاد مختلف با یکدیگر و متعالی کردن آن‌ها به یک موجودیت جدید است.

مانند زمین خشکی که به یک رودخانه یا یک دریاچه تبدیل می‌شود. محل این پروژه در محدوده تالاب‌های رودخانه چائوبی قرار دارد. ساختمان‌های مجاور نسبتاً پراکنده هستند و در یک پوشش گیاهی انبوه واقع شده‌اند. ساختمان‌های موجود به سمت داخل محصور شده‌اند و کمتر از نصف مساحت محل پروژه را اشغال می‌کنند و یک حیاط با سطح سخت در مرکز قرار گرفته است. معماری مرزهای مشخصی داشت اما در بین پوشش گیاهی اطراف همچون یک جزیره ظاهر می‌شود.

خانه ای زیر قایق

جزییات خانه

این خانه جذاب در منطقه ای به نام چاویانگ در چین،  توسط  شرکت معماری چاو و به سرپرستی مهندس ” زی چنگ ” ساخته شده و مساحتی حدود 480 متر مربع دارد . این خانه مخصوص یک پروفسور طراحی شده که علاقه زیادی به مسافرت و مطالعه دارد بنابراین معماران باید پروژه را طوری طراحی میکردند که هم  خانه او باشد و هم محلی برای مطالعه. از اکثر فضای این ساختمان برای قراردادن  قفسه های  کتاب و میزهای مختلف استفاده شده است به‌طوری که وقتی مردم در اطراف خانه می‌گردند اگر حسشان یاری کند تشویق می‌شوند که بنشینند،  بخوانند و بنویسند. این فضای فراگیر به صورت کامل با  گل‌ها و گیاهان و درختان اطراف هماهنگی دارد.

بیانیه معمار پروژه

طبق طراحی، خانه باید بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب را در خود جای دهد. به نظر می‌رسید خانه بزرگ‌تری برای جا دادن کتاب‌ها به‌صورت متمرکز نیاز بود و بنابراین مقیاس آن بدون شک با اطراف هماهنگ نمی‌شد. پس برای اینکه کمترین تأثیر روی همسایگی ایجاد شود بخشی از ساختمان موجود برچیده شد و حجم بزرگی در مرکز محل پروژه قرار داده شد. هرچند که از نقطه نظر داخل این حجم یک حفره بزرگ ایجاد می‌کند.

ما برای حل این مشکل سقف را وارونه کردیم. در این فضای دو ارتفاعه به ابعاد 7 در 14 متر، دیوارها با قفسه‌های کتاب اشغال شده‌اند که تا ارتفاع 6 متر می‌رسند و سقف از کناره‌ها به سمت مرکز اتاق نزول می‌کند. زمانی که مردم از زیر آن عبور می‌کنند ممکن است احساس کنند که حجم سقف مشابه زیر یک کشتی است که با مقیاس گسترده آن مطابقت دارد. سقف نزولی یک فضای مقعر روی پشت‌بام تشکیل می‌دهد. چون مردم در این ناحیه به‌ندرت از ارتفاع بخش بیرونی بالاتر می‌روند، در مناطقی که حفظ حریم خصوصی بین همسایگان مهم است این روش هنوز روی پشت‌بام فضای قابل دسترسی که با طبیعت ارتباط دارد فراهم می‌کند.

 

انتهای شمالی محل پروژه دارای درختان زیاد و فضای باز است. ما تلاش زیادی کردیم که این درختان حفظ شوند و یک حیاط داخلی دیگر که با ساختمان‌های جدید به شکل یک حلقه محصور شده ایجاد کردیم. سپس فضاهای کوچک‌تری بین ساختمان‌ها قرار داده شد و دیوار بیرونی محل پروژه یک سری از حیاط‌های کوچک‌تر در این فرایند ایجاد کرد.

گالری تصاویر

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: