سبک معماری جاپندی، سبکی جدید یا معماری ترند؟

سبک جاپندی (japandi) یک اصطلاح جدید است که ترکیبی از طراحی های داخلی جذاب اسکاندیناوی و طراحی های خانه های روستایی و مینیمال ژاپنی است. در این سبک از خطوط تمیز و پالت رنگ های خنثی و ملایم مانند سفید، کرم، بژ، گندمی و ترکیب رنگ هایی با کنتراست بالا استفاده می شود و  مبلمان مناسب این سبک، مبلمانی ساده و مینیمال است.

سبک جاپندی در فضای داخلی چیزی جز زیبایی شناسی جدید است. ترکیبی از فضاهای داخلی ژاپنی و فضای داخلی اسکاندیناوی که هر دو چندین قرن سابقه دارند در حالی که شاید برخی فکر کنند ژاپندی به تازگی اتفاق افتاده است، اما رابطه بین ژاپن و اسکاندیناوی مدت‌ها پیش آغاز شده است. اگرچه بر فضای داخلی آرام، مینیمالیستی و کاربردی متمرکز است، اما زیبایی شناسی اغلب به چیزی بیش از ظاهر یک خانه نفوذ می کند.

سبک دکوراسیون جاپندی نوعی سبک مدرن می باشد و در دیزاین داخلی ان سادگی حرف اول را می زند. هدف از این سبک ایجاد حس هنر، طبیعت و سادگی است. زیبایی شناسی معمولاً با یک مینیمالیسم ظریف مشخص می شود که سادگی و عملکرد را به جای طراحی بیش از حد آراسته در اولویت قرار می دهد. در این سبک معماری از مواد طبیعی، مانند چوب و سنگ در رنگ‌های خنثی استفاده می شود.

سبک معماری جاپندی

طراحی و معماری ژاپنی

معماری ژاپنی شامل یکسری ویژگی‌های طراحی منحصربه‌ فرد مانند طاقچه، طراحی فضایی برای ورودی داخل، engawa (راهروی سرپوشیده در فضای باز)  وحیاط‌ است و عموما اهمیت ویژه ای به زیبایی مصالح و صنعت در ساخت خانه داده می شود،به همین ترتیب ایجاد ارتباط با طبیعت در معماری ژاپن اولویت دارد. این را می توان به روش های مختلفی به دست آورد، اما اصلی ترین روش برای انجام این کار از طریق انتخاب مواد است.

مفهوم ناقص بودن با انتخاب مواد وارد بازی می‌شود، هیچ مقاومتی در برابر ناقص بودن چیزهای یافت شده در طبیعت وجود ندارد به عنوان مثال، چوب در هوای آن یا اشکال طبیعی سنگ یافت شده. همچنین مقاومت کمتری در برابر این ایده پتینه و هوازدگی و پوسیدگی وجود دارد. همه این ها به عنوان بخشی از روند چگونگی ارتباط ما به عنوان مردم با طبیعت یا آنچه در طبیعت زیبا می‌یابیم، دیده می‌شوند.

طراحی و معماری اسکاندیناوی

بسیاری از همان زیبایی شناسی طراحی رایج در معماری ژاپنی در طراحی اسکاندیناوی نیز یافت می شود. پالت های رنگی ظریف، مواد ساده و اغلب طبیعی، ارتباط با طبیعت، و احترام عمیق به هنر درگیر در معماری، همه ویژگی های تعیین کننده طراحی  سازه های مسکونی اسکاندیناوی هستند.

در طراحی اسکاندیناوی احترامی برای مواد طبیعی وجود دارد. بنابراین درک واقعی از چوب و سنگ و همچنین نحوه پیوند این عناصر خانه با چشم انداز اطراف وجود دارد علاوه بر این، پالت‌های آرام‌بخش، طبیعی و تمیز، به جای پوشاندن آنها یا تزئین فضا، بیشتر بر روی برجسته کردن زیبایی مواد تمرکز می‌کنند.

نظر معماران در مورد جاپندی

یانای، معمار ژاپنی در این باره میگوید “جاپندی تماما در مورد احساس است”

به جای تلاش برای تعریف یک سبک معماری جدید یا تاریخ مشترک بین دو فرهنگ، ما به عنوان معمار از احساسی الهام می گیریم که این فضاها برای ساکنان ایجاد می کنند، یکی از آن احساساتی که با طراحی ژاپنی و اسکاندیناوی کاملا ملموس است، ارتباط با طبیعت است.من فکر می‌کنم چیزی که احتمالاً این دو فرهنگ را متحد می‌کند این است که هر دو  آب و هوای نسبتاً یکسانی  دارند و در هردو کشور برای سنت‌ها و صنعت‌سازی ساختمان احترام واقعی وجود دارد.

این سبک و اصول طراحی واقعاً از یک سبک زندگی سالم و معنادار حمایت می کند. این به ما می آموزد که زیبایی را در نقص بیابیم، پیوندهای عمیقی با زمین و طبیعت ایجاد کنیم و از لذت های ساده زندگی لذت ببریم.

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

3.4/5 - (7 امتیاز)
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: