طراحی خانه ی مکعبی استوایی

معماران: HBC Architects

موقعیت: Wilayah Peresekutuan, Kuala Lampur, Malaysia
خانه ی مکعبی استوایی، ساختمانی درون گراست که از داخل در برابر خورشید سوزان استوا و باران محافظت می کند و به مثابه مکعبی بتنی است که پذیرای جنگل های سرسبز و گل های طبیعی اطراف است. با توجه به قرار گرفتن پروژه در منطقه ای استوایی، ساختاری متخلخل شبیه به جعبه ی تخم مرغ خانه را در بر می گیرد. ساختار ذکر شده از یک سو از گرم شدن فضای داخلی جلوگیری می کند و از سوی دیگر اجازه ی وارد شدن نور خورشید به داخل بنا را نیز می دهد و بدین ترتیب شرایط مطلوبی را برای ساکنین فراهم می کند. ساختار متخلخل ذکر شده با ضخامت 900 میلی متر، به منظور فیلتر کردن نور خورشید و از بتن درجا ساخته شده است. پره های بتنی به ضخامت 150 میلی­متر دور گشودگی های روی این ساختار قرار گرفته و آن را مسلح می کنند.


در طراحی بنا از شیب سایت بهره گرفته شده به این صورت که با قرار دادن ورودی در بخش مرتفع تر سایت، بیشتر فضاها بالاتر از سطح زمین قرار گرفته اند و این موجب به حداقل رسیدن رطوبت داخل و قرارگیری بنا در میان سایه ی درختان شده است.





فضاهای اصلی مانند اتاق نشیمن، ناهارخوری و استخر هم سطح با بخش ورودی طراحی شده اند. اتاق های خواب در طبقه ی بالایی و پارکینگ و تأسیسات در پایین ترین طبقه قرار گرفته اند. چیدمان کاربری ها بدین صورت باعث دور ماندن داخل از رطوبت شده است.


ورود به بنا از طریق پلی صورت می گیرد که در مجاورت درختان طبیعی قرار دارد. پس از وارد شدن به داخل بنا و عبور از راهروی مجاور حیاط مرکزی، به اتاق نشیمن می رسیم. استخر توسط ساختاری بتنی احاطه شده است و در میان درختان انبوه قرار دارد. با نگاه از آن سوی استخر، چشم اندازی وسیع از جنگل مشاهده می شود. در طبقه ی بالایی، جانمایی پنجره ها به گونه ای است تا چشم اندازهایی از زیباترین درختان را قاب کنند. جعبه ی بتنی متخلخل در این بنا خود را به داخل درختان کشانده و موجب امتداد یافتن منظر به داخل بنا شده است.


 

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: