طراحی داخلی اداری و تاثیر آن بر روانشناسی کار

دسته بندی :معماری داخلی ۲۴ مهر ۱۴۰۰ آرشیتکت 1390

اداره کردن یک محیط کاری چندان سهل و آسان نیست. در هر لحظه، هزاران تصمیم باید اتخاذ شود. به عنوان رئیس این وظیفه شماست که نه تنها تصمیمات مهم را بگیرید بلکه باید برای موفقیت کار و حرفه تمام تلاش خود را به کار ببرید. کار در چنین شرایط پرتنشی باعث می‌شود که اهمیت طراحی داخلی محیط کار و فضایی که قرار است در آن فعالیت داشته باشید بیش از پیش اهمیت پیدا کند. شما نیاز به مکانی دارید تا در آسایش روح و ذهن در مورد مهم‌ترین مسائلی که مستقیما بر پیشرفت یا عدم ترقی شما اثرگذار هستند تصمیم‌گیری کنید.


به نظر شما چقدر اهمیت دارد که فضای کار با ماهیت کار و حرفه شما هماهنگ باشد؟ پاسخ این است که این هماهنگی و تطابق بسیار دارای اهمیت است. به
مطلب حاضر به تبیین و تشریح علمی اثر طراحی محیط کار بر طریقه و کارکرد فعالیت حرفه‌ای می‌پردازد. در این مطلب یافته‌ها در این زمینه عرضه می‌شوند تا به شما در طراحی دقیق محیط کارتان کمک شود و اثرات مثبت این طراحی را بر نحوه کارکرد و عملکرد کارکنان مشاهده کنید. زمان تغییر فرا رسیده، دست به کار شوید.


تاثیر انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون اداری

در نگاه اول انتخاب رنگ برای محیط کار شاید ساده‌ترین اقدام به شمار آید اما واقعا این طور نیست؛ شاید انتخاب رنگ اولین گام باشد اما مطمئنا مهم‌ترین گام نیز هست. در انتخاب رنگ اولین گزینه برای همگان رفتن به سراغ رنگ‌هایی است که در طراحی لوگو و برند شرکت و کمپانی به کار گرفته شده‌اند. طبق تحقیقات وب‌سایت انسیتو ملی سلامت، رنگ‌ها تاثیر عمیقی بر چگونگی فعالیت و نحوه عملکرد افراد دارند و حتی رنگ‌ها باعث می‌شوند شخص کارش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد یا نیمه‌کاره آن را رها کند.

قرار گرفتن در معرض رنگ‌های آبی و سبز عملکرد افراد را در زمینه فعالیت‌هایی که نیاز به همکاری و خلق ایده‌‌‌‌‌‌‌های نو دارد، افزایش می‌دهد. از طرف دیگر رنگ قرمز برای فعالیت‌هایی مناسب است که نیاز به دقت و توجه بر روی جزئیات دارند. البته در این زمینه توافق و اتفاق نظر وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌های مطرح و بزرگ مثل گوگل، مایکروسافت و ای‌بی در طراحی محیط کاری خود تلفیقی از این رنگ‌ها را به کار گرفته‌‌اند که البته تا حدودی می‌توان گفت که با لوگو و برند آن‌ها هماهنگی دارد. این بار دقیق‌تر به آگهی‌های تبلیغاتی و نقش این ۳ رنگ یعنی آبی، سبز و قرمز توجه کنید، به طور قطع این ۳ رنگ را زیاد مشاهده خواهید کرد.

اجسام گرد و مدور در طراحی داخلی اداری حس همکاری را تقویت می‌کنند

وقتی زمان خرید مبلمان فرا رسید چند نکته در انتخاب و خرید این اثاثیه باید لحاظ شود: قیمت، یبک و حتی رنگ؛ همه این عوامل بر عملکرد کارکنان تاثیرگذار خواهند بود، پس در انتخاب مبلمان دقت کنید. استفاده از مبلمان مدور در طراحی و دیزاین محیط کار به خلاقیت کارکنان کمک می‌کند.


در یک مطالعه و تحقیق که در سال ۲۰۱۳ توسط آکادمی بین‌المللی علمی پراسیدینگ انجام شد اعلام شد که افراد هنگام نشستن روی مبلمان مدور حس همکاری و خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهند. اما درست برعکس، افراد هنگام نشستن و قرارگیری روی مبلمانی که زاویه‌دار هستند بیشتر در خود فرو می‌روند و تمایل به انجام فعالیت‌های به صورت شخصی و فردی دارند.

این موضوع به چه مفهوم است؟ شاید این موضوع برمی‌گردد به احساس راحتی و آسایشی که روی مبلمان مدور و غیر زوایه‌‌دار به شخص دست می‌دهد. این موضوع را می‌توانید خیلی راحت به بوته آزمایش بگذارید؛ در یک جلسه گروهی که نیاز به همفکری و مشارکت افراد دارید به جای میز چهارگوش همیشگی‌تان از یک میز مدور استفاده کنید تا نتیجه آن‌ را مشاهده کنید.


عناصر دکوراتیو در طراحی فضاهای اداری موجب بالا رفتن کیفیت کار می‌شوند

در گذشته محیط‌های کاری خیلی ساده و معمولی طراحی می‌شدند. در طراحی‌ها از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شد و میزهای خلوت و ساده بیشتر مورد ستایش و تحسین قرار می‌گرفتند تا میزهایی که روی آن‌ها وسایل زیادی قرار داشت. به نظر می‌رسد این حرکت به سمت مینیمالیسم دیگر کارکرد ندارد. عدم شخصی‌سازی محیط کار بالاخص میز کار موجب نارضایتی و اشتباهات فراوان کارکنان می‌شود. جنسلر مجموعه‌ای ۲۰۰ تایی از طراح‌هایی محیط‌های گوناگون کاری نظیر دفتر وکالت، مطب پزشک، انتشارات و موسسات مالی و غیره را جمع‌آوری و ارائه کرده است.


در این مطالعه مشخص شد که افرادی که در محیطی فعالیت دارند که استراتژی ضعیفی برای طراحی و دکوراسیون محیط و فضا دارند نسبت به افرادی که در محیط با طراحی زیبا و وجود دکوراسیون مناسب فعالیت دارند، به کار و حرفه خود علاقه بیشتری نشان می‌دهند و حس عدم توجه و بی‌اهمیت بودن در گروه اول بیشتر به چشم می‌خورد. افرادی که در محیطی با طراحی و دکوراسیون مناسب و تخصص یافته کار می‌کردند افرادی با گرایش‌های شخصیتی مثبت، خودجوش، دارای اعتماد به نفس، تصمیم گیرنده و آینده‌نگر بودند و برای پیشرفت و ترقی از خود واکنش مثبت‌تری را نشان می‌دادند. مهم‌ترین موضوع در مودر دکوراسیون محیط کار رعایت حد تعادل است. اگر عناصر دکوراتیو خیلی کوچک و مختصر باشند اثر چندانی نخواهند داشت و اگر خیلی به چشم بیایند و زیاد باشند موجب شلوغی و بی‌نظمی محیط خواهند شد. نصب یک تابلو هنری روی دیوار و سعی در برقراری تناسب بین تابلو و رنگ دیوار و نقاشی قفسه‌ها یکی از راهکارهای طراحی و افزودن عناصر و اجزای دکوراتیو به محیط است. قبلا در مورد اصول نصب تابلو بر دیوار با شما صحبت کرده ایم.


دمای مناسب در فضای داخلی اداری اشتباهات را کاهش می‌دهد

در یک اداره و محیط کار صرف‌نظر از میزان شلوغی و اشغال فضا، دما و حرارت موضوع بسیار مهمی است. همیشه گروهی هستند که در وسط زمستان هم از عرق کردن و گرمای محیط شکایت دارند و گروه دیگری که همواره سردشان هست و حتی در وسط تابستان هم نیاز به ژاکت پشمی دارند. مسلما راضی نگه داشتن همه امکان‌پذیر نیست اما رعایت اعتدال و برقراری دمای مناسب و متعادل بهترین روش و راهکار است که باعث می‌شود کارمندان با دقت بیشتر روی کار و حرفه‌شان تمرکز کنند. بر اساس یک تحقیق که توسط اداره کل سلامت و ایمنی حرفه‌ای و شغلی منتشر شد،


دمای مناسب محیط کار باید بین ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد باشد که این دما حد تعادل است یعنی نه گرم و نه سرد. اما تحقیقات جدیدی که در دانشگاه کورنل انجام شده است اعلام می‌کند که دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد چندان مناسب نیست و ضریب اشتباهات افراد را افزایش می‌دهد و باید دما تا ۳۰ درجه افزایش یابد که به این طریق ۴۴ درصد از اشتباهات افراد کاسته خواهد شد و ماحصل کار کارکنان بسیار رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. برای برقراری دمای مناسب در محیط به سادگی می‌توان از یک دماسنج استفاده کرد. البته در این زمینه باید انعطاف‌پذیر بود به ویژه باید به افرادی که دمای پایین‌تر را می‌پسندد نیز توجه داشت. برای این منظور به جای این که دمای محیط را پایین بیاورید می‌توانید به آن‌ها توصیه‌های شخصی بکنید تا احساس بهتری داشته باشند مثلا روی میزشان یک نوشیدنی پر از یخ قرار دهند یا از پوشیدن لباس‌های‌ ضخیم در محل کار پرهیز کنند. فراموش نکنید راضی نگه داشتن همه افراد غیرممکن است پس رعایت حد وسط و اعتدال بهترین روش است.


در بین تصمیماتی که مدیران و مسئولان برای مدیریت و هدایت حرفه و کارکنان اتخاذ می‌کنند مسلما توجه به طراحی و اهمیت و اثر آن بر کارمندان کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشت که این مسئله بر کارکرد و نتیجه کار کارکنان و حتی خود شما بسیار تاثیرگذار است تا جایی که راندمان کار را می‌تواند چندین برابر کند و یا در اثر بی‌توجهی به این مقوله نتیجه و ماحصل کارکنان را تا حد بسیار کمی پایین خواهد آورد. تحقیقات نشان می‌دهد که محیط اثر عمیقی بر کارکرد و احساسات افراد خواهد گذاشت تا جایی که حتی بر خلاقیت و مشارکت و کار گروهی افراد نیز تاثیرگذار خواهد بود. توصیه‌هایی که در این مطلب ارائه شد را به کار ببرید و رفتار کارکنان‌تان را مورد ارزیابی قرار دهید. مطمئنا این کار نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت و از تاثیرات مثبت آن شگفت‌زده خواهید شد. این یکی از تصمیمات مهم است برای آن وقت و هزینه صرف کنید و به زودی شاهد اثرات مفید و سازنده آن باشید. یادتان باشد که مدل طراحی محیط کار توجه و علاقه شما را به حرفه‌تان نشان می‌دهد.

به ما بگویید : به نظر شما چقدر اهمیت دارد که فضای کار با ماهیت کار و حرفه شما هماهنگ باشد؟ شما چه ایده هایی برای کمک به بهبود فضای کار و آسایش کارکنان دارید؟!

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: