طراحی ساختمان اداری پل رومی رضا دانشمیر

دسته بندی :پروژه های معماری ایران ۱۳ آذر ۱۴۰۰ آرشیتکت 1916


معمار: رضا دانشمیر، کاترین اسپیریندوف
موقعیت بنا: تهران، ایران
سال طراحی و اجرای پروژه: 2005-2007
متراژ ساختمان: 436 متر مربع


پروژه ساختمان اداری پل رومی در سایتی به مساحت 436 متر مربع، توسط رضا دانشمیر طراحی شده است. این ساختمان در 7 سطح تقسیم بندی شده که 5 سطح آن شامل عرصه های اداری و رسمی، و دو سطح آن به پارکینگ و لابی اختصاص داده شده است. این پروژه به بخش خصوصی واگذار شده و طراحی آن بر اساس شرایط منطقه ای خاصی طراحی شده است.


با توجه به اینکه پروژه در مجاورت با رودخانه در ضلع شرق، و خیابان اصلی در ضلع غرب واقع شده، جهت گیری ساختمان به صورت شرقی-غربی بوده تا از منظره و نور هر دو طرف بهره ببرد. همچنین کم بودن متراژ هر واحد (280 متر) دلیلی بر جهت گیری ساختمان به این سمت بوده است. به همین دلیل اتاق های رسمی در ضلع ضرقی بنا و سالن عمومی در ضلع غرب واقع شده است.


در قسمت هایی از نما جعبه های بزرگ سیاه و سفید به کالبد اصلی الحاق شده که شامل فضاهایی چون تأسیسات، سرویس بهداشتی و واحد بسته بندی می باشد. با توجه به قرارگیری ساختمان در ضلع شرقی-غرب و همچنین ورودی اصلی ساختمان از ضلع غرب، دلیلی بر طراحی دوجداره نما در ضلع غربی بوده است. نمای غربی به صورت پوسته دو لایه و با متریال شیشه در داخل و یک حفاظ پولادین در قسمت بیرونی تعبیه شده است. متریال سنگ در برخی قسمت ها به نما نفوذ شده تا ماهیت کلیه پروژه را از یکنواختی یک ساختمان معمولی خارج کند.


امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: