طراحی و معماری برج ها و آسمان خراش های چوبی

طراحی و معماری برج ها و آسمان خراش های چوبی چند سالی است که به یکی از مباحث داغ معماری تبدیل شده است. چوب افزون بر زیبایی متریالی تجدیدپذیر و پایدار است و همین موجب محبوبیت آن در میان معماران شده است. پروژه ی طراحی مجدد برج امپایر استیت با سازه ای چوبی توسط آقای Michael Green انجام شد. این پروژه بخشی از برنامه ی تحقیقاتی شرکت چوب Metsä بود. نتایج این برنامه ی تحقیقاتی این حقیقت را روشن کرد که نه تنها از چوب می توان در ساخت سازه های عظیم بهره گرفت بلکه برج های چوبی به دلیل تمایز مصالحی که با بقیه ی ساختمان های مجاور خود دارند، در شهر خودنمایی می کنند. ساختمان امپایر استیت در سال 1931 در شهر نیویورک ساخته شد. این ساختمان گواهی بر توانمندی فولاد است که انقلابی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرد. هدف شرکت چوب Metsä این بود که ثابت کند چوب پتانسیل این را دارد که به فولاد قرن 21 تبدیل شود.

از نظر آقای Michael Green، آینده متعلق به ساختمان های بلند مرتبه ی چوبی است. پیشرفت های مهمی در مهندسی محصولات چوبی حاصل شده که چشم اندازی را برای ساخت ساختمان های چوبی بلند و مقاوم فراهم کرده است. چالش پیش روی ما اکنون تنها متقاعد کردن مردم درباره ی ایمنی سازه های چوبی بلند است. به عقیده ی Green استفاده از سازه ی چوبی شیوه ای نو برای ساخت مجدد آسمان خراشهای 100 سال گذشته است.


برای Green و Metsä چوب چیزی بیش از یک انقلاب در صنعت ساخت و ساز است. بر اساس تحقیقات آنها، استفاده از سازه های چوبی باعث کاهش گازهای گلخانه ای خواهد شد. به علاوه در صورت استفاده ی صحیح، چوب مصالحی است که نه تنها به محیط زیست آسیب نمیرساند بلکه برای آن سودمند است.

 

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: