طراحی و معماری مهد کودک و شیرخوارگاه هانازونو

معماران: SHIBINOSEKKEI, Youniji no Shiro
موقعیت:Okinawa Prefecture، ژاپن

این بنا در جزیره­­ ی مییاکوجیما واقع در 2000 کیلومتری جنوب غربی شهر توکیو در ژاپن طراحی شده است. مییاکوجیما از آب و هوای نیمه گرمسیری اقیانوسی برخورددار است و جزیره­ ای است که توسط دریا و صخره­ های مرجانی احاطه شده است. از این جزیره سنگ آهک به دست می­ آید. به دلیل اقلیم گرم و مرطوب منطقه و خطر گردباد، معماری بنا باید به گونه­ ای باشد که از یک سو با بهره­ گیری از فضاهای بسته به ایجاد سایه کمک کند و از سوی دیگر برای ایجاد کوران طبیعی، بنا باید دارای پلانی باز باشد.

برای مقاومت در برابر گردباد و جلوگیری از مزاحمت نور خورشید، جهت­ گیری پلان به سمت جهت وزش باد مطلوب است.

همانطور که در پلان­های زیر مشاهده می­کنید، طبقه ­ی اول به کاربری­های عمومی مانند کارگاه هنری، آتلیه و غذاخوری اختصاص داده شده است. طراحی کارگاه هنری برای این مهدکودک به رشد خلاقیت در کودکان کمک می ­کند. اما طبقه­ ی دوم برای فعالیت­های خصوصی­ تر طراحی شده است و اتاق­های نگه­داری کودکان و فضاهای مخصوص کتاب کودکان در این طبقه واقع هستند. در معماری ساختمان، از باریک بودن زمین بهره گرفته شده به این صورت که جانمایی فضاهای بزرگ­تر مانندکارگاه هنری، غذاخوری، و زمین­ بازی در طبقه­ ی اول منجر به ایجاد فضایی باز و یکپارچه ­تر شده و این موجب شده تا با باز بودن پنجره­ ها هوا به راحتی در این فضای یکپارچه گردش کند.

معماری بنا مطابق با معماری سنتی منطقه است که در آن از نوارهای چوب قرمز در سقف استفاده می­شود. برای مقاوم­ شدن ساختمان در برابر گردباد، سازه­ ی بنا از بتن مسلح است.

پوسته­ ی بیرونی ساختمان متشکل از سایبان­ هایی از بلوک­ های بتنی است. که از مصالح رایج منطقه است. شکاف­ های موجود در بلوک­ های بتنی در عین اینکه موجب عبور نور و باد و حفظ دید و منظر می­ شود، از ورود بیش از حد اشعه­ های خورشید به فضا جلوگیری می ­کند. به علاوه پوسته­ ی ذکر شده از ساختمان در برابر ورود اشیاء خارجی محافظت می­ کند. بازشوهای عریض موجود در ساختمان موجب ورود نور و باد مطلوب به فضا می­ شود.

قرارگیری کارگاه هنری در مجاورت زمین بازی، آتلیه در مجاورت حیاط و  احاطه شدن غذا خوری با تراس موجب ایجاد معماری دلپذیر و امتداد یافتن فضا از درون به بیرون شده است. کودکان در کارگاه هنری به نواختن موسیقی و در آتلیه به انجام فعالیت­های هنری مشغولند و با صرف غذا در فضایی دلپذیر که دائماٌ بادی مطلوب در آن در جریان است، از اوقات خود لذت می­برند. در حیاط مجموعه و باغ غذاخوری درختانی سنتی کاشته شده ­اند که حس گذر فصول را القا می­ کنند.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: