مراحل طراحی دکوراسیون داخلی

دسته بندی :معماری داخلی ۳ آذر ۱۴۰۰ آرشیتکت 1414

شاید شما از آن دسته کسانی باشید که قبل از شروع کار طراحی دکوراسیون داخلی دچار سردرگمی می شوید و از خود می پرسید : از کجا باید شروع کرد؟! برای خلق یک اثر نو و بدیع، طراح لازم است از مراحل انجام کار آگاه باشد و بتواند به ترتیب آنها را طی کند.
1. گرفتن اطلاعات در خصوص خواسته های کارفرما :

در این مرحله طراح باید کلیۀ اطلاعاتی را که مربوط به خواسته های کارفرما یا سفارش دهنده است جمع آوری و آن ها را به ترتیب اهمیت و اولویت فهرست نماید. برای مثال ممکن است فردی برای طراحی یک دکور یا سازۀ چوبی به دنبال یک طرح کلاسیک باشد و فردی دیگر، طرح های مدرن را بپسندد، که همین خود در شروع طراحی بسیار با اهمیت است. همچنین شخص کارفرما از طرح ایجادی به لحاظ کاربرد، صرفه اقتصادی، زیبایی و … دارد تعیین کننده مسیر و نحوۀ طراحی خواهد بود.


2. جمع آوری اطلاعات فنی و گرفتن ایده :

یکی دیگر از مواردی که می تواند طراح را در ایجاد یک اثر، کمک نماید جمع آوری اطلاعات فنی ( ابعاد و اندازه های سایت پروژه ، میزان نورگیری ، موقعیت فضاهای همجوار و… ) و گرفتن ایده از طرح های مشابه است. امروزه با وجود امکانات ارتباطی قوی، نظیر ژورنال ها، کاتالوگ ها، اینترنت و … تلاش در این خصوص بسیار سهل و آسان شده است. استفاده از این منابع به معنای آن نیست که از روی طرح دیگران کپی برداری شود بلکه، طراح باید بتواند با دیدن موضوعات مشابه، قدرت این را داشته باشد تا نقاط قوت طرح های گوناگون را به صورت یک ایده جمع آوری کند و از نقاط ضعف آن ها دوری جوید و سعی نماید از تجربیات درستی که سایر طراحان قبلاً در این مسیر کسب کرده اند برای طرح خود کسب کرده اند، استفاده نماید.
3. تمرکز بر روی طراحی و خلق اثر در ذهن :

تا این مرحله طراح برای طراحی اثر خود تلاش نمی کند، بلکه فقط اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری می نماید و از این پس باید با تمرکز لازم سعی کند اثر و طرح خود را در ذهن ایجاد نماید.


4. پیاده نمودن طرح با دست آزاد ( اسکیس ) :

طراح در این مرحله، که یکی از مراحل مهم طراحی است، باید طرح ایجاد شده در ذهن خود را با حداکثر جزئیات بر روی کاغذ پیاده نماید، ضمن این که باید از هر وسیله و ابزاری که سبب از بین رفتن تمرکز وی شود، اجتناب کند. نکتۀ دیگری که در این مرحله حائز اهمیت است این است که طراحی مانند شاعری است و طراح اگر طرحی به نظرش رسید، لازم است همان لحظه آن را پیاده کند، زیرا ممکن است دیگر آن طرح را به یاد نیاورد و این توسط طراحی با دست آزاد امکان پذیر است.


5. پیاده نمودن طرح به صورت شماتیک ( خلاصه ) :

مشکلی که در مرحلۀ طراحی با دست آزاد وجود دارد این است که تناسب مقیاس رعایت نمی شود و طراح نمی داند طرح ایجادی با اندازه های اصلی موضوع مطابقت دارد یا خیر. برای مثال اگر طراح بوفه ای را برای مکانی با عرض 60سانتی متر در نظر گرفته باشد، عملاً اندازۀ هر تقسیم برای درها و قسمت میانی، برابر 20 سانتی متر خواهد شد که منطقی به نظر نمی رسد. لذا برای رفع این مشکل، معمولاً در این مرحله طرح با در نظر گرفتن تناسبات لازم به صورت کلی و بدون در نظر گرفتن جزئیاتی مانند ضخامت صفحات و… ترسیم می شود و طراح، در صورت داشتن تناسب لازم به مرحلۀ بعد و در صورت نداشتن تناسب به مراحل قبل باز می گردد.
6. پیاده نمودن طرح به صورت دقیق به کمک اصول رسم فنی و نقشه کشی :

در صورت تأیید شدن طرح در مرحلۀ قبل نقشه لازم است تمام جزئیات به صورت دقیق به کمک اصول رسم فنی و نقشه کشی ترسیم شود تا بتوان، علاوه بر کلیات طرح، جزئیات آن را نیز مورد قضاوت و تصمیم گیری قرار داد. در این مرحله نقشه های طرح مورد نظر در دو فاز و مرحلۀ متفاوت ترسیم می گردد که در اصطلاح فاز یک و فاز دو نامیده می شود.

ترسیم نقشه ها در فاز یک ( نقشه های پیشنهادی ) :

در این مرحله، که به آن مرحلۀ ارائۀ نقشه های پیشنهادی نیز گفته می شود، طراح سعی می کند طرح خود را بیشتر با تکیه بر نقشه های سه بعدی و با زیباسازی آن ها توسط رنگ، نور، بافت، قراردان موضوعات جنبی و …، که به درک طرح توسط مخاطب کمک می نماید، ارائه نماید. زیرا هدف، قبولاندن طرح به کارفرما است نه تولید و ساخت آن. هم اکنون نرم افزارهای قوی سه بعدی، نظیر 3DMAX و … عرضه شده اند. که به طراحان بسیار کمک می نماید، به طوری که اگر به درستی از آن ها استفاده شود تشخیص طرح از عکس دشوار خواهد بود.


ترسیم نقشه ها در فاز دو ( نقشه های اجرایی ) :

در این مرحله نقشه ها با اصول رسم و نقشه و با درج تمام جزئیات لازم برای ساخت ترسیم می شوند. البته باید از درج جزئیاتی که ممکن است مخاطب را در فهم طرح نقشه دچار مشکل کند خودداری شود. درک و فهم این گونه نقشه ها برای افراد و مخاطبین عادی که زبان نقشه کشی را نمی دانند مشکل است. اما نقشه های فاز یک، که بر ترسیم تصاویر سه بعدی استوار است، برای این گونه مخاطبین، بیشتر قابل درک و فهم خواهد بود.
7. تکثیر و ارائۀ نقشه :

در این مرحله نقشه ها باید تکثیر شوند و در اختیار مخاطب قرار گیرند و معمولاً از ارائۀ نقشۀ اصلی، که برای ایجاد آن بسیار زحمت کشیده شده است، خودداری می گردد. لازم است یادآوری شود در صورت استفاده از نرم افزار برای ترسیم نقشه در مرحلۀ پیاده سازی طرح از دستگاه های پرینتر یا پلاتر و در صورت نقشه کشی توسط دست از دستگاه های مخصوص برای تکثیر استفاده می شود و لازم است نقشۀ اصلی در حافظه های جانبی مناسب رایانه، مانند CD یا DVD یا فایل های مخصوص نقشه نگه داری شوند.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: