معماری جنبشی چیست ؟

دسته بندی :اخبار و تازه های انرژی معماری ۶ خرداد ۱۴۰۲ آرشیتکت 4534

معماری جنبشی مفهومی است که از طریق آن ساختمان‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به بخش‌هایی از سازه اجازه حرکت دهند و به تغییرات محیطی پاسخ دهند بدون اینکه یکپارچگی کلی سازه کم شود در واقع می توان گفت معماری جنبشی یا معماری واکنشی نوعی معماری است که در آن بنای ساخته شده، خود را با شرایط اطراف از نظر فرم و شکل و … مطابقت می دهد. معروفترین ساختمانهایی که از معماری جنبشی در آنها استفاده شده می توان به پاویون نمایشگاه جهانی کره در سال ۲۰۱۲، مدیا تیک در بارسلونا و برج البهار در ابوظبی اشاره کرد.

معماری جنبشی

در اواخر قرن بیستم به دلیل پیشرفت در مکانیک، الکترونیک و رباتیک، امکانات برای اجرای عملی معماری جنبشی به شدت افزایش یافت در واقع این نوع ساختمان ها عملکردهایی داشتند که برای یک ساختار استاتیک غیرممکن بود.

اشکال ابتدایی معماری جنبشی مانند پل متحرک را می توان به قرون وسطی یا قبل از آن ردیابی کرد. با این حال، تنها در اوایل قرن بیستم بود که معماران شروع به بحث گسترده در مورد امکان حرکت بخش قابل توجهی از نمای ساختمان کردند. در ثلث اول قرن بیستم، علاقه به معمار جنبشی یکی از موضع‌های فکری بود که از جنبش آینده‌گرایی پدید آمد. مقالات و کتاب‌های مختلف شامل طرح‌ها و نقشه‌هایی برای ساختمان‌های متحرک بودند برای چند دهه اول قرن بیستم، معماری جنبشی تقریباً به طور کامل تئوری بود، اما در دهه 1940 مبتکرانی مانند باکمینستر فولر شروع به آزمایش با پیاده سازی های بتنی کردند، اگرچه تلاش های اولیه او در این جهت کاملاً موفق تلقی نمی شوند.  

در سال 1970، مهندس معمار ویلیام زوک کتاب “معماری جنبشی ” را منتشر کرد که به الهام بخشیدن به نسل جدیدی از معماران برای طراحی طیف گسترده‌ای از ساختمان‌های جنبشی واقعی کمک کرد. با کمک مفاهیم جدیدی معماریو پیشرفت‌های روباتیک، ساختمان‌های جنبشی از دهه 1980 به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان رایج شده‌اند گاهی اوقات، طراحی نما ساختمان جنبشی حتی بیشتر به زیبایی تبدیل می شوند و زیبایی را بر تنظیم نور ، دما یا باران اولویت می دهند.

 امروزه استفاده از نمای جنبشی و کینتیک نسبت به قبل پیشرفت کرده و اشکالی که آنها می گیرند از قبل تفاوت چشمگیری داشته. از ماژول های مثلثی گرفته تا آفتابگیرهای غول پیکر گرفته تا کاشی های آلومینیومی گرفته تا انیمیشن های مهندسی شده ، هر طرح هدف منحصر به فردی دارد و بنابراین شکل منحصر به فردی پیدا می کند. با آگاهی هرچه بیشتر معماران، نماهای جنبشی می توانند عملکردهای بیشتر و بهتری داشته باشند.

منبع کلاب معماری

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: