معماری خانه آفتابگردان هلیوتروپ

دسته بندی :پروژه های معماری جهان ۲۵ آبان ۱۴۰۱ آرشیتکت 1859
خانه افتاب گردان

هلیوتروپ اولین خانه در جهان است که انرژی بیشتری نسبت به آنچه استفاده کند، تولید می کند

خانه آفتابگردان  (هلیوتروپ)  یک خانه دوار است که در جنوب غربی آلمان ، در محله ای به نام Vauban در Freiburg im Breisgau واقع شده است. این ساختمان توسط معمار Rolf Disch طراحی شده است در واقع هلیوتروپ اولین خانه در جهان است که انرژی بیشتری نسبت به آنچه استفاده می‌کند، تولید می کند و انرژی اضافی را به شبکه محلی می‌فرستد؛ طبق برآوردهای صورت گرفته این خانه ۵ برابر انرژی را که مصرف می‌کند را تولید کرده و به شبکه محلی می‌فرستد.

 

هلیوتروپ مسکن سازگار با محیط زیست است، سه ساختمان از این قبیل در آلمان وجود دارد. اولین نسخه آزمایشی در سال ۱۹۹۴ به عنوان خانه معمار درفرایبورگ ایم بریس گائو ساخته شد، در حالی که دو نسخه دیگر به عنوان ساختمان های نمایشگاهی برای شرکت Hansgrohe در Offenburg و یک آزمایشگاه دندانپزشکی در Hilpoltstein در بایرن مورد استفاده قرار گرفتند.

 

این خانه که به خانه آفتابگردان مشهور است قدرت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای دارد تا صفحات خورشیدی آن نور خورشید را دنبال کنند و همین امر کارایی صفحات خورشیدی را به حداکثر می‌رساند؛ این خانه همچنین قابلیت گرم کردن آب مصرفی خود را دارد.

هلیوتروپ

PlusEnergy یا انرژی مثبت یک مفهوم جدید بود که توسط رولف ابداع شد، که نشان می‌دهد انرژی تولید شده بیش از انرژی مصرفی است.

او با تکمیل محل اقامت خصوصی خود (گل آفتابگردان) در سال ۱۹۹۴ اولین خانه انرژی مثبت را به جهان معرفی کرد. 

به منظور استفاده کامل از تمام انرژیهای در دسترس، یک سیتم جمع‌آوری آب باران نیز در این خانه در نظر گرفته شده است همچنین یک مدار آب (برای شستشو) در ساختمان تعبیه شده است. در این ساختمان از سیستم کمپوست کننده فاضلاب نیز استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

یکی از جاذبه‌های اصلی این خانه، جدا از نیازهای پایین انرژی آن، مشاهده چرخش آن است. این ساختمان با توجه به حرکت خورشید می‌چرخد و نمایش این چرخش دیدنی است. این ویژگی سبب شده است تا فضاهای داخلی خانه از نور و انرژی بیشتری بهره ببرند.

عرشه سقف شامل یک خورشید، عرشه تماشا و باغچه است. پانل‌های خورشیدی که در سقف قرار دارد علاوه بر تولید انرژی، محافظ آفتاب و باران در روی پشت بام است. همه طبقه‌ها از طریق پله مارپیچ که هسته مرکزی سازه بنا نیز می‌باش به یکدیگر راه دارند که این خود باعث کاهش سطح راهروها شده است.

منبع سایت خبرآنلاین

خانه افتابگردان 2

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: