معماری ساختمان مسکونی آجرپوش شهرک اکباتان

دسته بندی :پروژه های معماری ایران ۱۳ آذر ۱۴۰۰ آرشیتکت 1469


معمار: گروه طراحی آدوم و استودیو ساخت
موقعیت بنا: تهران، فاز 1 اکباتان، خیابان نفیسی
متراژ پروژه: 1100 متر مربع
سال طراحی پروژه: 2015

معماری ساختمان مسکونی آجرپوش توسط گروه آدمون و تیم ساخت استودیو طراحی و اجرا شده است. در طول یک دهه گذشته جمعیت تهران به شدت افزایش داشته و تقاضای مسکن به طور چمگیری زیاد شده است. در چنین شرایطی قیمت هر متر زمین برابر با سود قابل توجهی از ایجاد تغییرات ساخت و ساز می باشد. در تضاد با گذشته که آسایش و راحتی در مرکز توجه اصلی عموم قرار داشت. اما امروزه سود حاصل از ساخت و ساز اولویت اول سرمایه داران و حتی عموم مردم شده و مشکلاتی برای طراحی به وجود آورده است.


تحولات کنونی مسکن رشد چشمگیری در بر داشته، به طوری که این مسأله برای سازندگان نیز سود آور بوده است. با توجه به میزان کم زمین مناسب برای ساخت و ساز، راه حل اصلی مشکل ایجاد سبک زندگی ایرانی است که از فرهنگ و مذهب مردم نشأت گرفته باشد.


یکی از مشخصات عمده معماری مسکونی ایرانی، ارائه حریم خصوصی از طریق یک معماری درونگرا در اطراف باغ مرکزی خصوصی است که دارای روزنه هایی برای نفوذ نور به باشد و از پنجره کمتر در پوسته اصلی استفاده شود. با توجه به معماری معاصر ایران، پنجره ها در نمای اصلی ساختمان و رو به خیابان قرار گرفته که باعث کاهش حفظ حریم خصوصی شده است. شواهد این ادعا تعبیه بالکن در نمای اصلی به وسیله متریال مات بوده که باعث بلاک شدن نمای ساختمان ها در ضلع مخالف بوده است.


چالش های تیم طراحی:

1. سازه ساختمان توسط گروه طراحی دیگری قبل از ارائه طرح ما ساخته شده بود.
2. معیار و قوانین ساخت و ساز در تهران
نقش معمار غلبه بر چالش های موجود برای طراحی و ارائه نیازهای کاربران با توجه زمینه معماری بومی و خلق فضایی منحصربه فرد بوده است.


ایجاد حداکثر حریم خصوصی ویژگی های مهمی اعم از تعدیل نور و ساماندهی حجم ترافیک ضلع اصلی ساختمان را محدود می کند. راه حل کنترل میزان شلوغی و آلودگی صوتی، پوشش دهانه های باز و گسترده ساختمان می باشد. آجر به عنوان بهترین متریال برای پوشش ساختمان در نظر گرفته شده که نیازهای زیست محیطی تهران را رفع میکند و بافت زیبایی به ساختمان بخشیده است. کانسپت نما از حرکت موجود در همسایگی ها الهام گرفته است. بافت آجری شکل بازتابی از خط افق بی نظم خوشایند و ناخوشایند محله شکل گرفته است.

امتیاز دهید
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: