نقش معمار در طراحی کتابخانه ها

خواه یک کتابخانه دارای معماری خاص باشد که به خود ببالد یا اینکه طراحی معمولی داشته باشد، در هر حال فضای فیزیکی آن راهی برای انتقال ارزش های اساسی به عنوان یک جامعه، ارائه منابع و خدمات برای سوادآموزی و آموزش و کمک به افراد در گسترش شبکه اشتراکی خود دارد و به راستی فضاهای قابل ‌توجهی هستند  که در  ایجاد گروه هایی از  افراد خلاق و مبتکر که برای مشارکت در جامعه هستند نقش اساسی دارد بنابراین، نیاز عمومی به کتابخانه‌هایی که به عنوان فضاهای اشتراکی و جامعه محور عمل می‌کنند همیشه احساس می شود و بعید و دور از ذهن است که در آینده نزدیک تغییر کند.

کتابخانه ها به عنوان راه ورود دانش و فرهنگ، نقش اساسی در جامعه ایفا می کنند. منابع و خدماتی که هر کتابخانه در ایجاد فرصت‌هایی برای یادگیری، و حمایت از سواد و آموزش ارائه میدهد، کمک به شکل‌دهی ایده‌های جدیدی است که برای ساختن یک جامعه خلاق و نوآور نقش اساسی دارند.

این مکان ها  همچنین کمک می‌کنند تا یک رکورد معتبر از دانش که توسط نسل‌های گذشته ایجاد  و جمع آوری شده برای استفاده در آینده باقی بماند. اگر بخواهیم در جهانی بدون کتابخانه زندگی کنیم، پیشرفتهای تحقیقاتی و دانش بشری و همچنین حفظ دانش و میراث انباشته جهان برای نسل های آینده دشوار خواهد بود.

زیبا ترین کتابخانه ها

چرا معماران باید کتابخانه طراحی کنند؟

 گرچه رشد دیوانه وار امکانات و رفتار مجازی، منجر به کمرنگ شدن کتاب‌های چاپی و کاهش علاقه به نسخه کلاسیک کتاب  می‌شود، هنوز تعداد این فضاهای فرهنگی در ایالات متحده از تعداد شعبه های استارباکس یا مک‌دونالد بیشتر است. کتابخانه های عمومی به طور مداوم در طول سال ها تکامل یافته اند و به عنوان مراکز مهم اجتماعی برای کمک به یادگیری، توسعه حرفه ای و مراقبت های بهداشتی عمل می کنند.

حتی بیشتر از آن، در فضای سیاسی امروز، کتابخانه ها به مراکز جنبشی تبدیل شده اند که از زنان، مهاجران، رنگین پوستان، جامعه  LGBT و همچنین کسانی که با آزار و اذیت های مذهبی روبرو هستند، حمایت می کند و به عنوان فضاهای عمومی مستقلی هستند که به هر فردی احساس امنیت را القاء میکنند و  فضایی مستقل از خانه اش  به او هدیه می کنند در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری وجود کتابخانه ها حیاتی است و لازم است که همه افراد جامعه باید به آنها دسترسی داشته باشند، در ادامه به بررسی اهمیت نقش کتابخانه ها در جامعه می پردازیم.

ارائه دهنده منابع آموزشی رایگان

معنی کلمه کتابخانه می تواند مترادف با آموزش باشد که شامل منابع بی شماری از جمله کتاب، دسترسی به اینترنت، امکانات چاپ و برنامه های آموزشی و حرفه ای را شامل میشود و می تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز کمک کند و از طرفی نه تنها خدمات خود را به صورت فرد به فرد و فیزیکی ارائه می‌کنند، بلکه از زمان شیوع کرونا، آموزش الکترونیکی را نیز برای بهبود دسترسی به عموم اضافه  کرده‌اند.

حفظ تاریخ و میراث فرهنگی 

به عقیده گاندی درک فرهنگ مهمتر از به اشتراک گذاری آن است و اگر فرهنگی تلاش کند تا منحصر به فرد بماند در نهایت نمیتواند زنده بماند و به بقای خود ادامه دهد. انگیزه برای به اشتراک گذاری و استفاده مجدد از اطلاعات و دانش به اشکال مختلف وجود دارد و این یکی از مهمترین عملکرد کتابخانه ها است از طرفی آن ها مخازن غنی از بخش های تاریخی و فرهنگی یک جامعه  هستند که بسیاری از آنها در سایر نقاط جهان موجود نیستند.

کتابخانه‌ها قرن‌ها ست که آموخته ها، اطلاعات، تاریخ و حقیقت را در خود جای داده‌اند، آن ها مدافعان مهمی برای مبارزه با اطلاعات نادرست هستند.

تقویت اقتصاد محلی

از آنجایی که کتابخانه‌ها برای مشتریان خدمات رایگان ارائه میدهند، بسیاری از مردم نقشی را که آن ها در اقتصاد بازی می‌کنند در نظر نمی‌گیرند، با این حال، کتابخانه‌ها در واقع نقش کلیدی در تقویت مالی جوامع محلی دارند. این مکان با ارزش فضای کاری را برای افراد دورکار فراهم می‌کند، دسترسی رایگان به اینترنت را برای افرادی که به دنبال فرصت‌های شغلی هستند ارائه می‌دهدو همچنین آموزش‌های شغلی و مصاحبه را برای افراد نیازمند ارائه می‌دهند بدون اینکه نیازی به صرف مبالغ هنگفتی برای ارتقای مهارت نیروی کار داشته باشند. فناوری موجود در کتابخانه‌های امروزی می‌تواند کاملا نوآورانه باشد و دسترسی به ابزارها، آموزش‌ها و مهارت‌های گران‌قیمتی را به افراد ارائه دهند که در حالت معمول برای همه در دسترس نبود.

مکانی امن و مطمئن برای همه

با وجود اینکه کتابخانه ‌ها جایگزین سرپناه‌، مراکز مشاوره یا راه‌حل‌های بلندمدت سیستماتیک برای بی خانمان ها  نیستند، اما با این حال، برای سلامت و ایمنی عمومی ضروری و حیاتی هستند چون به افراد نیازمند کمک می‌کنند. هر روز صبح که کتابخانه‌ها درهای خود را باز می‌کنند، اساساً به سرپناه، مراکز یادگیری و مراکز اشتغال برای افراد محروم تبدیل می‌شوند و علاوه بر خدمت رسانی به مشتریانی که فقر و بی خانمانی را تجربه می کنند، فضاهایی امن و معنادار برای همه اعضای جامعه هستند.

کمک به شکل گیری جوامع و گروه ها

کتابخانه ها نه تنها  ارائه دهنده اطلاعات و خدمات این چنینی هستند، بلکه به عنوان یک مرکز اجتماعی برای افرادی که مایل به یافتن خود و جوامع خود هستند، عمل می کنند. دانش‌آموزان با گروه‌های مطالعاتی دیگری که در آنجا حضور دارند ملاقات می‌کنند و برای پروژه‌های مدرسه همفکری و تبادل نظر انجام میدهند، مادران به کلوپ‌های داستانی کودک می‌پیوندند، سالمندان در رویدادهایی شرکت می‌کنند تابا دیگران ارتباط برقرار کنند علاوه بر این کتابخانه‌ها به‌عنوان مراکز اجتماعی برای عموم مختلف جامعه و با حمایت از غیرانگلیسی ‌زبانان برای کمک به ادغام آن‌ها با یکدیگر در جامعه عمل می‌کنند از این رو آن ها  با کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف پر می‌شود و همچنین کارکنان آن اغلب چند زبانه هستند تا بتوانند خدمات بهتر و کامل تری را ارائه دهند.

حالا این ضرورت پیش می آید که هر کسی هستیم و به هر نحوی که خود را هویت سازی می‌کنیم ، متوجه می شویم که همه این افراد گرد هم می آیند تا بیاموزند، به اشتراک بگذارند و جشن بگیرند که در کجا زندگی می کنند، چه کسانی هستند و در آینده چه چیزی می خواهند بشوند.

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: