پایداری با معماری سبز یا بیوفیلیک

دسته بندی :اخبار و تازه های انرژی معماری ۱۲ آذر ۱۴۰۱ آرشیتکت 1457

در سال های اخیر، مفهوم پایداری به علاقه مشترک بسیاری از رشته ها تبدیل شده است. دلیل این محبوبیت اجرای توسعه پایدار است. مفهوم معماری سبز که به عنوان «معماری پایدار» یا «ساختمان سبز» نیز شناخته می‌شود، نظریه و سبک ساختمان‌هایی است که مطابق با اصول سازگار با محیط زیست طراحی و ساخته می‌شوند. برای طراحی، ساخت، بهره برداری و نگهداری ساختمان ها از انرژی، آب و مصالح جدید استفاده می شود و همچنین مقادیری زباله تولید می شود که اثرات منفی بر سلامت و محیط زیست ایجاد می کند.

معماری سبز در تلاش است تا تعداد منابع مصرف شده در ساخت، استفاده و بهره برداری ساختمان را به حداقل برساند و همچنین از آسیب های وارده به محیط زیست از طریق انتشار، آلودگی و اتلاف اجزای آن جلوگیری کند.

 

طراحی بیوفیلیک

معماری در راستای عشق انسان به طبیعت

بیوفیلیا واژه ای یونانی و به معنای عشق به جانداران است. ادوارد جانسون، زیست شناس آمریکایی واژه ی بیوفیلی را برای عشق انسان نسبت به طبیعت و جانداران مطرح نمود.طراحی بیوفیلیک  یا همان معماری زیست دوست، طراحی و ساخت با توجه به طبیعت در ذهن است. این به معنای تلفیق ساختمان ها با پوشش گیاهی سبز و یا چمن و سبز نمودن ساختمان ها نیست. شاید طبیعت گرایی و پوشش گیاهی در این سبک به وفور یافت شود اما به تنهایی موجب ایجاد معماری بیوفیلیک نمی شود.

این سبک معماری با توجه به ذات روحی و جسمی انسان ها که نیازمند ارتباط با طبیعت است طرفدارن زیادی به سوی خود جذب کرده است و به عبارتی توجه ویژه  به جایگاه انسان در طبیعت و همچنین جایگاه جهان هستی در زندگی بشریت دارد. تاثیراتی که محیط اطراف و طبیعت بر روح انسان و زندگی جسمانی وی میگذارد به طور اساسی و ریز بینانه ای در معماری بیوفیلیک بررسی شده است در ادامه به بررسی  ویژگی های معماری بیوفیلیک میپردازیم.

 

  1. وجود گیاهان :

وجود گیاهان همواره درمعماری پایدار و معماری سبز نیز دیده می شود. اما در معماری بیوفیلیک صرفا جهت تلطیف فضا یا کمک به محیط زیست این المان به کار گرفته نمی شود. بلکه طبق تحقیقات روانشناسی انجام شده در محیط های مختلف، هر محیطی که در ان گیاهان سبز وارد شده باشند بهره وری انسان بیشتر است.

معماری سبز
  1. نور طبیعی :

نور طبیعی یکی از عناصر اصلی در طبیعت است. نور باعث رشد و نمو گیاهان می شود. نور طبیعی بر روی سلامت روان انسان تاثیر زیادی دارد و این موضوع در انواع مقالات پزشکی نیز بیان شده است. در طراحی بیوفیلیک معمولا پنجره هایی بزرگ، نورگیرهای زیاد و یا طراحی هایی بر پایه طبیعت انجام میگیرد.

 

  1. رنگ های موجود در طبیعت:

انواع رنگ ها در طبیعت وجود دارند. اما شاید بیشترین رنگی که شما را به یاد طبیعت می اندازد رنگ سبز و آبی به یاد گیاهان و دریا باشد. رنگ هایی که بیشتر در طبیعت یافت می شوند موجب آرامش و صلح انسانی می باشد. معماری بیوفیلیک بر روی پالت رنگی طبیعت تاکید داشته و بر پایه ان طرح ریزی می گردد.

  1. آب:

وجود آب در طراحی های معاصر ایرانی نیز یکی از مواردی است که طراحی بیوفیلیک را یادآور می شود. در گذشته در معماری و طراحی از آبنما، حوضچه های کوچک و یا بزرگ آب استفاده می شد. این حوضچه ها هم تامین کننده آب مصرفی بودند و هم با توجه به روحیات انسان ساخته می شدند. صدای آرامش بخش آب در خانه های قدیمی ایرانی همواره موج میزد

متریال های طبیعی مانند چوب:

استفاده از متریال های طبیعی در معماری بیوفیلیک شما را به طبیعت نزدیک میکند. سنگ های طبیعی، خشت های خام و چوب و …این متریال ها چه در خارج ساختمان و چه در طراحی داخلی به نحوی بر انسان و رابطه بین انسان و طبیعت تاثیر گذار است. کفپوش هایی از جنس چوب طبیعی در خانه ها و لمس آنها توسط پای انسان می تواند انرژی دوچندانی به فضا ببخشد.

از نمونه های موفق طراحی بیوفیلیک در جهان می توان به پروژه جواهر در سنگاپور اشاره کرد.

منبع سایت: ScienceDirect  ،فرید-ارجمند

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
آرشیتکت

  1. بازتاب ها" خانه هایی روی آب " - آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: