اکو، ساختمان آموزشی مولد انرژی

 اکو یک ساختمان بین دانشکده‌ای مولد انرژی است که مجموعه متنوعی از اتاق‌های تدریس را در اختیار دانشجویان و اساتید می‌گذارد تا پاسخگوی نیاز روش‌های تدریس و سبک‌های مطالعه مختلف در دانشگاه باشد. اکو به‌عنوان سازگارترین ساختمان با طبیعت در دانشگاه دلفت TU، به تحقق رویای دانشگاه برای داشتن یک مجموعه کاملاً سازگار با محیط زیست تا سال 2030 کمک می‌کند.

استودیو UN با همکاری با آروپ و BBN، برای اکو طرحی را ایجاد کردند که به‌صورت کامل انواع روش‌های آموزش و تدریس را با یک ساختمان مولد انرژی پشتیبانی می‌کند که در آن تمرکز بر سازش‌پذیری و رفاه کاربر است.

ساختمان مولد انرژی

یک ساختمان دانشگاهی سلامت و مفید برای مردم و سیاره ما.

وجود 1200 صفحه خورشیدی، نصب هوشمند، عایق‌بندی خوب و یک سیستم گرمایش و سرمایش تضمین می‌کند که اکو انرژی بیشتر از حد نیاز کارهای روزانه تولید کند. مصرف روزانه شامل استفاده‌های مربوط به کاربران از قبیل برق لپ‌تاپ، روشنایی و سلف و سرویس است. 90 درصد اسباب و اثاثیه استفاده شده در ساختمان نیز دوباره استفاده شده‌اند.

شفافیت ساختمان در طراحی اکو حیاتی بوده است. این موضوع نه‌تنها تضمین کننده ورود حداکثر انرژی روزانه به داخل ساختمان است (که تأثیرات مثبت بر سلامت کاربران دارد و نیاز به نور مصنوعی را نیز کمتر می‌کند) بلکه ارتباط بصری با سایر محوطه دانشگاه و طبیعت پیرامون نیز برقرار می‌شود. بدین شکل از یک تجربه بسته و انستیتویی برای کاربران جلوگیری می‌شود. ویژگی باز بودن و عمومی بودن ساختمان باعث می‌شود دو طرف محوطه دانشگاه به هم متصل شود و محیطی روشن، نشاط‌آور و پذیرا را برای اساتید و دانشجویان فراهم می‌کند.

هرچند برای اجتناب از دریافت اضافه گرما باید از ورود بیش از حد نور خورشید جلوگیری شود. از گرم شدن بیش از اندازه ساختمان به‌وسیله ترکیبی از شیشه‌های ضد نور خورشید و عامل نفوذ نور آن‌ها جلوگیری می‌شود. علاوه بر این سایبان‌های آلومینیومی افقی عمیق گرمای زیاد خورشید را دور نگه می‌دارند. این سایبان‌ها به‌وسیله کابل‌هایی به هم متصل شده‌اند که در طول آن‌ها امکان بالا رفتن گیاهان سبز ظریف وجود دارد که خود باعث جلوگیری از نور روز می‌شوند.

برای تضمین وجود هوای پاک در داخل ساختمان، یک طبقه پلنیوم در بالای اسلب‌های توخالی نصب شده است. در اینجا هوای تازه از کف به بالا پمپ می‌شود به جای اینکه از بالا به پایین پمپ شود، بنابراین از چرخش دور اتاق جلوگیری می‌شود. دریچه‌های این سیستم را به همراه نصب کامپیوتر کف می‌توان به سادگی در صورت تغییر طرح اتاق در آینده جابجا کرد.

اکو ساختمان مولد انرژی

ساختمانی که باعث تحرک و همکاری می‌شود.

 اکو یک ساختمان آموزشی با فضاهای چند کاربره و فراتر از محیط‌های آموزشی حال حاضر است. طراحی ساختمان از فرهنگ معاصر که «همه چیز همه جا» نام دارد پشتیبانی می‌کند و در آن فضای بین محل‌های مختلف نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث تحرکات فیزیکی می‌شود. بنابراین اکو همچنین برای زمان‌های برنامه‌ریزی نشده نیز فضا فراهم می‌کند: وجود تنوعی از سکوهای مختلف برای بازتاب، الهام و ارتباط.

فضای داخل، خوش آمد گویی گرمی را به حاضران القا می‌کند. چوب‌های دنده مانند بامبو در محل‌های خاص در امتداد سقف‌ها گسترش می‌یابد که بخش جدایی‌ناپذیر از طراحی را شکل می‌دهد. نمای بامبو و احساسی که به دست می‌دهد در اطراف راه پله مرکزی ساخته شده و به نوعی فضاهای مطالعه و همکاری را به یک دنیای پیوسته برای یادگیری، همکاری و ارتباط تبدیل می‌کند. این راه‌پله بزرگ که در مرکز واقع شده است تحرک فیزیکی را در ساختمان ارتقا می‌بخشد و حرکت را راحت‌تر می‌کند. پس بنابراین به سلامت دانشجویان، محققان و اساتید کمک می‌کند.

کلاس‌های انعطاف پذیر برای تدریس

ساختمان اکو با مساحت ۸۸۴۴ مترمربعی فضای لازم برای سخنرانی‌ها و آموزش‌ها، کار گروهی، تدریس پروژه محور، بحث و تبادل نظر و مطالعه خود محور را در قالب اتاق‌های سخنرانی، کلاس‌های درس و مجموعه مختلفی از فضاهای مطالعه فراهم می‌کند.

اکو در کل دارای ۷ کلاس تدریس است که بیشتر آن‌ها طرحی انعطاف‌پذیر دارند. بزرگ‌ترین اتاق سخنرانی در طبقه همکف است که قابلیت گنجاندن ۷۰۰ نفر را دارد و می‌تواند به ۳ اتاق مجزا در عرض ۱۵ دقیقه تبدیل شود. این قابلیت، اجازه برگزاری چندین رویداد هم‌زمان را می‌دهد و قابلیت برنامه‌ریزی برای فضا را حداکثر می‌کند. یک سیستم دیوار قابل جابجایی مشابه نیز در فضای آموزشی طبقه اول استفاده شده است به طوری که می‌توان آن را در زمان نیاز به دو کلاس درس ۱۴۴ نفره تبدیل کرد. از بیش از 300 فضای مطالعه در ساختمان می‌توان برای کار گروهی و مطالعه خودخوان استفاده کرد.

گالری تصاویر

برای عضویت در خبرنامه و دریافت جدیدترین مقالات سایت فرم زیر را تکمیل کنید.

1/5 - (1 امتیاز)
آرشیتکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: